Kristin Røymo var nylig i Oslo og jublet over Aps nye klimaplan for storbyene i Norge, sammen med ordførerne og byrådslederne i Bergen, Oslo og Trondheim, samt Arbeiderparti-leder Jonas Gahr Støre.

Tallknusing

Nå har Høyres stortingsrepresentant Kent Gudmundsen sett nærmere på tallene i transportplanen Ap har lagt fram i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité.

– Det vil bli kutt i midler til Tromsø innen transport om Ap vinner valget. Det viser Aps forslag helt tydelig. Nå viser det seg at forslaget Røymo jublet for innebærer 70 prosent statlig finansiering av en bymiljøavtale til de største byene. Det er spesifisert som kun Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger. Tromsø er ikke engang nevnt. Det betyr at bilistene i Tromsø må betale mer i bompenger for å få gjennomført de prosjektene som er planlagt, sier han.

LES OGSÅ: «Bompenger: Er det en skivebom for befolkningen i Tromsø?»

Flere byer, mindre penger

Han mener Arbeiderpartiet vil åpne for at flere byer kan søke på bymiljøavtale, uten å tenke på konsekvensene.

– Ap åpner for at flere byer skal kunne søke på en bymiljøavtale, uten å øke rammene. Det er svært oppsiktsvekkende, og dårlig nytt for Tromsø. Selv om jeg er Høyre-mann, vil jeg at Tromsø skal komme best mulig ut, uansett hvilken regjering vi får.

Gudmundsen mener Røymo ikke kan ha visst hva hun ble med på da hun skrøt av den nye Ap-satsingen.

– Det er oppsiktsvekkende og flaut. Hun jublet for satsingen uten en eneste ny krone til Tromsø, tvert imot. Hun jubler for mindre penger til Tromsø. Enten så er hun blitt holdt for narr av partiledelsen sin, eller så vet hun ikke bedre, hevder han.

Uenig

Ordfører Kristin Røymo går rett i motangrep på Gudmundsen når hun hører beskyldningene.

– For å bruke Gudmundsens ord om hans eget utspill: Det er flaut og oppsiktsvekkende at Kent Gudmundsen snakker ned Tromsøs kandidatur i en forhandling om bymiljøavtale, eller byvekstavtale som det snart blir kalt.

LES OGSÅ: «Vegvesenet har forkludret bomveipakken og snudd opp ned på kommunestyrets prioriteringer»

Røymo mener at Tromsø også kan få opp til 70 prosent statlig finansiering i en bymiljøavtale dersom Støre blir statsminister, selv om det ikke står i deres transportplan.

– Ap jobber for å finansiere opp bymiljøavtalene. Vi kommer til å øke pengene i potten hvert statsbudsjett, så det trenger ikke Kent Gudmundsen å bekymre seg for.

– Hvorfor er kun Bergen, Oslo, Stavanger og Trondheim nevnt som kandidater til opptil 70 prosent statlig finansiering i en bymiljøavtale, hvis du mener Tromsø også kan få det?

– Vi kommer til å ha samme forhandlingsvilkår som de fire største byene. Vi er også en del av byfellesskapet. Det blir opp til oss, og hvor langt vi er villig til å strekke oss for klimatiltak som blir avgjørende for hvor mye penger vi kan få, sier hun.

Flere byer om samme pott

Troms fylke har under den blå regjeringa fått 270 millioner kroner ekstra til kollektivtransporttiltak, som har gått til buss i Tromsø. Det er kun et begrenset antall byer som kan søke på disse midlene. Arbeiderpartiet vil utvide slik at flere byer kan søke på midlene.

– Igjen åpner de for flere byer uten å øke den økonomiske rammen. Det betyr at det blir flere om beinet i en pott med like mye penger. Det betyr mindre penger til hver enkelt by, inkludert Tromsø, sier Kent Gudmundsen.

LES OGSÅ: – Urealistisk at staten tar halve regninga (for abonnenter)

Tromsø-ordføreren deler ikke Gudmundsens bekymring.

– Synes Høyre det er problematisk at flere byer belønnes for klimatiltak? Den belønningsordningen er uansett midlertidig fram til vi får på plass en bymiljøavtale, og inntil da synes jeg bare det er positivt at flere byer søker og forplikter seg til å jobbe med klima, sier hun.

– Ikke vær redd

Røymo vil forsikre Gudmundsen om at han ikke trenger å frykte en Ap-regjering om han er opptatt av samferdsel i Tromsø.

– Kent Gudmundsen har ingenting å frykte. Dette utspillet viser at valgkampen er i gang, og Høyre er nervøs fordi vi satser mer på miljø og klima enn dem. Dette er et av de merkeligste utspillene jeg har hørt på lang tid, sier hun.