Sist fredag var rundt 60 elever fra tiendeklasse på Sommerlyst og førsteklasse på Fagereng på Holt for å jobbe med sine respektive skolehager. De har fått hvert sitt stykke jord som de skal dyrke ulike urter, matvekster, nytteplanter og salater på.

Hageparseller

– Fagereng, Gyllenborg og Sommerlyst har fått hver sin parsellhage i forbindelse med prosjektet matkultursenter for barn og unge. Holt dyrkingslag har 40 parseller som private kan dyrke på. Vi lyser ut de siste parsellene i disse dager, sier Ute Vogel, prosjektleder for Holt 4H læringstun.

Prosjektet har fått pengestøtte fra Sparebankstiftelsen, Gjensidigestiftelsen, Troms fylkeskommune, Fylkesmannen i Troms og Tromsø kommune.

– Vi har blant annet kjøpt inn hageredskaper for pengene vi har fått.

Fin avveksling

Fredag ettermiddag fikk elevene prøve seg som «urbane dyrkere» og ta i bruk de nyinnkjøpte redskapene. Sommerlyst-elevene skulle sette tre sorter potet på sin parsell, men først måtte elevene klargjøre jorda med river og høygafler.

– Vi fjerner steiner før potetene kan settes i jorda. Dette er en fin måte å bruke fredagen på, synes Elias Moe og Maja Dønnem i 10A.

Erik Hansen og Olai Westhagen i 10B holder en kasse settepoteter mellom seg. Å sette poteter er ikke noe de gjør til vanlig akkurat, og å bruke skoledagen på Holt falt i smak.

– Det er artig med litt forandring, og artigere enn å sitte på klasserommet, sier de.

Forskningsprosjekt

Sommerlyst har forpliktet seg til å være samarbeidsskole med læringstunet.

– Vi skal dyrke egne vekster som vi skal bruke på skolekjøkkenet og i kantina, forklarer lærer Ørjan Holstad.

Han sier at både fag som forskning i praksis og arbeidsliv er involvert i forbindelse med skolehagen på Holt.

– Vi har blant annet et forskningsprosjekt på kålplanter og kålormer hvor vi undersøker hvordan vi kan minimere skadene på kålen. Noen elever har arbeidslivsfag i stedet for språkfag. Det er et praktisk rettet fag hvor vi skal dyrke fram poteter og andre nyttevekster, hvor elevene skal gjøre økonomiske vurderinger om hva det koster og i forbindelse med å selge grønnsakene i kantina elevene driver, sier Holstad.

Luktet stygt

Fagereng-elevene var delt i tre grupper hvor de rullerte mellom de ulike aktivitetene. Mens den ene gruppa jobba med parsellhagen, hadde de andre to dyrestell og var på naturlekeplassen.

Mathilda Pleym-Martinsen og Petter Eidesen Lian i 1B ble litt skeptiske da prosjektmedarbeider på læringstunet, Georg Hansen, kom med en bøtte hønsemøkk som de skulle bruke som gjødsel.

– Det lukter stygt, jeg vil ikke, sier Petter og snur seg vekk.

Men etter at skepsisen er overvunnet, deltok både han og de andre elevene i å spre gjødsel på jorda.

Finner golfballer

Før dyrkingen av jorda kunne starte på sørsiden av Holtveien, har læringstunet stor dugnad. Sporene etter flere års golfaktivitet på driving rangen har bokstavelig satt sine spor.

– Vi har plukket bøttevis med golfballer, og vi finner fortsatt golfballer, forteller Vogel.