I dag betaler Hurtigruten årlig 5,5 millioner kroner i havne- og anløpsavgift til Tromsø Havn. De er nødt til å leie to kaiplasser 24 timer i døgnet, selv om hvert skipene kun ligger til kai fem timer per dag.

Dette har selskapet i flere år ment er urimelig praksis. De har sågar stevnet 25 av landets havner i et forsøk på få kuttet utgiftene, Tromsø inkludert. I Bodø vant selskapet fram i tingretten, men tapte i lagmannsretten. Saken er nå anket til Høyesterett.

– I alt betaler vi 110 millioner kroner årlig til norske havner. Det synes vi er altfor høyt, sier kommunikasjonssjef Stein Lillebo til iTromsø, og fortsetter:

– I Tromsø har vi i tre lange år forsøkt å finne en løsning som gir oss forutsigbare utgifter uten å lykkes. For omtrent ett år siden begynte vi å se etter alternativer.

Til Nord24, som først omtalte saken, sier konserndirektør Daniel Skjeldam at kommunen har spilt fallitt.

– Men vi har kjempeplaner for Tromsø som arktisk reiselivshovedstad, sier han.

Intensjonsavtale på plass

Ifølge Lillebo vurderte selskapet flere private kaier i Tromsø-området, deriblant den gamle Mack-kaia på Lanes. Til slutt landet de imidlertid på ideen å bygge ut ei egen kai i Eidkjosen, nærmere bestemt der Eidkjosen industripark ligger i dag.

– Vi har fått på plass en intensjonsavtale med eier om overtakelse av to tomter med kaiareal, inkludert forretningsbygget til industriparken, sier kommunikasjonssjefen.

Bygget huser i dag flere lokale bedrifter.

– Jo mer vi så på Eidkjosen, desto bedre virket det. Kvaløya er der vi har de fleste av aktivitetene til våre gjester, som nordlysfotografering i Ersfjorden, hvalsafari i Kaldfjorden, toppturer og skiturer på Lille Blåmann, og destinasjoner som Håkøya og Hella. Det er definitivt et hotspot for opplevelsesbasert reiseliv, sier Lillebo.

LES OGSÅ: Havnestrid for Høyesterett i plenum

Skibakke på taket

Planene for den nye kaia er ennå i skissestadiet, men så langt legger selskapet opp til egen privat kai, hurtigruteterminal – med skibakke på taket(!) – og et opplevelsessenter, med blant annet kajakkutleie og RIB-turer.

– Fem minutter unna, på Håkøya, har vi allerede leverandører som driver med RIB og kajakker. Vi ønsker å legge til rette for dem i den nye havnen, slik at passasjerene våre kan gå rett av landgangen og om bord i en kajakk, forklarer kommunikasjonssjefen, og fortsetter:

– Tromsø har et enormt potensial for å ta en ledende posisjon innen arktisk turisme. Det ønsker vi å bidra til.

Vil tjene på å bygge eget

Skjeldam og Lillebo håper er at første spadetak tas allerede i 2019.

– Området er i dag regulert til maritim industri, men vår virksomhet favner bredt – vi må derfor ta noen forbehold om regulering, utdyper sistnevnte.

– Hvor mye vil investeringen i Eidkjosen koste dere?

– Det vil jeg ikke si noe om. Det jeg derimot kan si, er at dersom man setter kostnadsnivået vi har i havnen i dag opp mot fremtidig inntektsvekst fra salg av opplevelser, så har vi en del å ta av.

Aktuelt med flere havner

Selskapet har allerede lansert at de vil investere 200 millioner kroner på Svalbard, for å ruste opp reiselivsnæringen.

– Med den pågående havnestriden i Norge, er Tromsø den eneste destinasjonen dere nå vurderer å bygge privat i?

– Vi har gjort desperate forsøk på å få til forhandlinger om havnekostnadene ved havnene, men ingen er interessert. Du skal derfor ikke se bort fra at dette er noe vi ser på å gjøre andre plasser også. Vi har muskler og anledning til å gjøre, svarer Lillebo, og legger til:

– Det blir imidlertid ikke samme omfang som i Tromsø, men private alternativer alene eller sammen med andre aktører er høyst sannsynlig.

Vil få konsekvenser

Årlig har Hurtigruten 700 anløp fra Tromsø, samt at byen er hjemmehavn for ekspedisjonsskipene "Fram" og "Spitsbergen". I løpet av et år reiser 150.000 turister og 85.000 lokalpassasjerer om bord på skipene deres.

– Det er vanskelig å spekulere i hvilke konsekvenser det vil få dersom Hurtigruten flytter ut av sentrum, men det er klart det vil få betydning for reiselivet, sier styreleder i Tromsø Havn, Jarle Heitmann, fortsetter:

– For oss er det et mål å beholde skipene i byen. Dersom selskapet opplever det slik at vi ikke er interessert i forhandlinger, får det stå for deres regning: Vi ønsker fortsatt dialog og vil prøve å opprette den, sier han.

iTromsø har forsøkt å få en kommentar til saken fra havnedirektør Halvar Pettersen, men har så langt ikke lykkes. Til Nord24 sier imidlertid direktøren at Hurtigruten utgjør seks prosent av havnens omsetning, og dersom de anløper Eidkjosen, må selskapet fremdeles betale anløpsavgift.

– Mange redere velger å bygge selv. Det er kurant sak vi ikke skal ha noen mening om, sier han.