Direktør i Næringsforeningen, Nils Kristian Sørheim Nilsen, nøler ikke med å fastslå at en flytting vil få store og alvorlige konsekvenser for næringsaktører i bykjernen.

Første reaksjonene

Torsdag ble det kjent at konsernledelsen ser på Eidkjosen som selskapets nye base.

– Saken var så vidt blitt kjent gjennom media før jeg fikk de første reaksjonene. De gikk ut på at foreningen umiddelbart må engasjere seg i saken, sier Nilsen.

Stor handel

– Reisende som bruker hurtigrutene, utgjør en stor del av inntektsgrunnlaget for næringslivet. Skulle disse havne i Eidkjosen, får det betydning for handelen.

– Dessuten vil aktivitet ut fra kaiene i sentrum gjøre det lettere å nå turistattraksjoner.

– Når det er sagt, er uansett dette en sak mellom Hurtigruten og Tromsø Havn, mener Nils Kristian Sørheim Nilsen.

Ikke interessert

Direktør i Tromsø Havn, Halvar Pettersen, sier at senest i dag har selskapets styreleder tatt et utspill overfor hurtigruteledelsen for å få i stand et møte. Så langt har ikke det lykkes.

– Vi har gitt rederiet et tilbud som omhandler den nye terminalen på Prostneset.

– Samtidig ser jeg at Hurtigruten ser på alternative løsninger for å optimalisere forholdene. Det har de all rett til.

Overdramatiserer

Halvar Pettersen er ikke overbevist om at hurtigrutepassasjerene og turistene legger igjen så mye penger i sentrum. Sånn sett mener han situasjonen er overdramatisert.

– Hva angår andre aktiviteter som de reisende oppsøker, vil det uansett gå som normalt, mener Pettersen.

STORE PLANER: Dette er de første skissene fra det planlagte havnanlegget i Eidkjosen. Hurtigruten legger opp til egen privat kai, hurtigruteterminal og et opplevelsessenter.

Lang tvist

Bakgrunnen for planene som Hurtigruten lanserer, ligger i en mangeårig konflikt om anløpsbetaling. Årlig betaler rederiet 5,5 millioner kroner i havne- og anløpsavgift til Tromsø Havn – penger de mener kan anvendes annerledes.

Ifølge kommunikasjonssjef Stein Lillebo i Hurtigruten, er totalsummen som betales til norske havner 110 millioner kroner årlig. Det er for mye.

Skissestadiet

Planene for den nye kaia er ennå i skissestadiet, men så langt legger selskapet opp til egen privat kai, hurtigruteterminal – med skibakke på taket(!) – og et opplevelsessenter, med blant annet kajakkutleie og RIB-turer.

– Fem minutter unna, på Håkøya, har vi allerede leverandører som driver med RIB og kajakker. Vi ønsker å legge til rette for dem i den nye havnen, slik at passasjerene våre kan gå rett av landgangen og om bord i en kajakk, sier kommunikasjonssjef Stein Lillebo til iTromsø, og fortsetter:

– Tromsø har et enormt potensial for å ta en ledende posisjon innen arktisk turisme. Det ønsker vi å bidra til.

Vil starte bygging i 2019

Skjeldam og Lillebo håper er at første spadetak tas allerede i 2019.

– Området er i dag regulert til maritim industri, men vår virksomhet favner bredt – vi må derfor ta noen forbehold om regulering, utdyper sistnevnte.

– Hvor mye vil investeringen i Eidkjosen koste dere?

– Det vil jeg ikke si noe om. Det jeg derimot kan si, er at dersom man setter kostnadsnivået vi har i havnen i dag opp mot fremtidig inntektsvekst fra salg av opplevelser, så har vi en del å ta av.