iTromsø skrev torsdag om at Hurtigruten ønsker å etablere en egen kai i Eidkjosen fremfor å benytte seg av kaia på Prostneset.

Billigere å bygge anlegg

Ifølge Skjeldam vil det ikke lønne seg økonomisk sett å fortsette med å bruke kaia på Prostneset.

– Det vil være en stor gevinst for Kvaløya og regionen rundt, og ikke minst vesentlig billigere for oss å bygge anlegg enn å betale landets høyeste havneavgift som man ikke vet hva vil være på til neste år. Den turistaktiviteten vi ser i Tromsø nå er bare starten på noe mye større, sier Skjeldam.

– Har Tromsø virkelig den dyreste havnen?

– Vi har ingen andre havner som er dyrere enn i Tromsø.

Vil være i sentrum

Konsernsjefen innrømmer at han helst skulle sett at Hurtigruten la til kai ved Prostneset i fremtiden, men det ikke vil la seg gjøre slik situasjonen er nå.

– Når havneavgiftene økes med 50 prosent, og de selv ikke vet hva det kommer til å koste til neste år, så blir det vanskelig for oss å investere i det.

– Vi ønsker å være i sentrum, men vi kan ikke legge mer penger i det.