Daglig leder og innehaver av Knoll og Tott i Storgata, Nils Peter Lundahl, troppet mandag morgen opp på trappen til tinghuset i Tromsø.

Der gjorde han seg klar til å melde oppbud i bedriften han og medeier Tomas Leijon gjennom 17 år har bygget opp i sentrum. Klokken 16.00 samme dag lukket restauranten dørene for siste gang.

– Det var ikke noen god følelse. Det kjennes ufattelig trist at vi ikke klarer å drive baguetteutsalget i sentrum lenger. Både jeg og Tomas har stått på dag og natt gjennom flere år i lokalene. Det er ikke mange dagene i løpet av årene verken han eller jeg har vært å finne på kjøkkenet – det har nesten blitt et andre hjem for oss, sier han og sukker tungt.

Folk forsvant til Jekta og K1

I 2000 åpnet den svært populære baguette- og lunsjserveringen i Storgata 62, vis-à-vis Kirkeparken.

– Men ting endret seg med åpningen av nye Jekta og K1. Allerede da så vi at folk begynte å trekke ut av sentrum. Jeg skulle ønske det ikke var tilfelle, men sånn er det over alt nå – selv i hjembyen min Halmstad i Sverige. Kundene velger sentrene. Hvorfor skal man betale i dyre dommer for parkering, når man kan stå her gratis, spør Lundahl retorisk.

Nådestøtet

TRIST: Nils Peter Lundahl, eier og daglig leder ved Knoll og Tott i sentrum synes det er fryktelig leit at de nå har sett seg nødt til å legge ned driften i byen, men opplyser samtidig at de vil fortsette satsingen på K1.

Samtidig med kundeflukten, tilspisset konkurransen seg i sentrum.

– Vi har forsøkt å beholde kundene, men det har vært vanskelig. Nådestøtet kom med gravearbeidet i Storgata i vår. Det pleier å være en rolig periode mellom vinterturismen og sommeren, hvor inntjeningen ikke er noe å skryte av, men det har brukt å plukke seg veldig opp i mai og juni. Slik var det ikke i år, sier Lundahl.

Med ekstensivt gravearbeid rett utenfor døra, har inngangen til lunsjrestauranten tidvis vært svært utilgjengelig for forbipasserende.

– For å komme seg inn måtte man i flere uker gå rundt Kirkeparken, opp med Joker og over gata for å komme seg inn. Det sier seg selv at vi har tapt mye på det. Til slutt ble kostnadene for store, og vi ble nødt til å vurdere stenging.

19 mister jobben

Med konkursen, mister i alt 19 ansatte jobben – fire av dem i fulltidsstillinger.

– Det er ekstremt trist, og særlig kjipt er det for de ungdommene som hadde fått seg sommerjobb hos oss. Det kjennes tungt, sier Lundahl.

Naboer ser store inntektstap

Det er ikke bare Knoll og Tott som har blitt rammet av gravearbeidet i sentrum. Helmersens Delikatesser og motebutikken No. 66 er blant butikkene som også har blitt skadelidende.

Så langt det har latt seg gjøre, har arbeiderne laget gangbruer fra fortauskanten ved Rødbanken og over til butikkene på motsatt side av gaten. Likevel har de to sentrumsbutikkene periodevis vært tilnærmet helt avskåret fra resten av Storgata, med en enkel inngang ved Wi-To-hjørnet.

Trude Tollefsen Hunstad, styremedlem i No. 66, viser til at de erfaringsmessig – siden åpningen i 2015 – har hatt veldig gode tall i juni.

– Da har vi Midnight Sun Marathon, som gir stort trykk, og ikke minst cruiseturistene, sier hun.

I år har imidlertid inntektene uteblitt. Bare de siste tre ukene har bedriften hatt en inntektsnedgang på 60 prosent, fra 100.000 i samme periode i fjor, til 40.000 i år.

Kundene uteblir

Hunstad, så vel som styreleder Grete Jenny Fristad og daglig leder Ann Torill Albertsen Føreland, er klare på at det er gravearbeidet som har skylden.

– Dem som jobber ute i gata gjør alt de kan for oss, men det er ikke nok. Arbeidet har tatt veldig lang tid og kundene uteblir, sier Føreland.

– For oss kan dette få alvorlige konsekvenser. Vi har ei høy husleie vi skal betale, og får ukentlig inn nye partier klær som skal betales. Dersom inntektene ikke strekker til over tid, er det bare å sette opp et skilt med konkurssalg i vinduet, legger Hunstad til.

– Verre enn fryktet

VERRE ENN FRYKTET: Sinde Helmsersen, innehaver og daglig leder ved Helmersens Delikatesser, forteller at gravingen har fått store konsekvenser for delikatesseforretningens økonomi.

Også nærmeste nabo, Sindre Helmersen, innehaver av Helmersens Delikatesser, gjør det rungende klart at veiarbeidet rett utenfor inngangspartiet har ført til kraftig reduksjon i inntektene.

– Det er ingen tvil om at vi merker arbeidet som gjøres på økonomien, sier han, og fortsetter:

– Jeg ønsker ikke å gå ut med konkrete tall, men det har vært langt verre enn vi fryktet.

Kunne vært gjort raskere

Både Hunstad og Helmersen mener kommunen burde lagt opp til doble skift for å få arbeidet unnagjort så fort som mulig.

– Jeg tror vi alle forstår at det må bli verre før det kan bli bedre, og at vi ser fram til at gaten står ferdig. Samtidig mener jeg at kommunen nok burde vurdert ei løsning hvor arbeidet tas i to skift. Det hadde selvsagt medført større kostnader, men man hadde blitt ferdig raskere, og det hadde bydd på langt mindre utfordringer for de næringsdrivende, forteller Helmersen.

– Det virker som kommunen vil gjøre det billigst mulig for seg selv uten å ta hensyn til oss som driver her, sier Hunstad, som i tillegg til å være styremedlem, også jobber i motebutikken.

Flere utfordringer

Hunstad medgir at hun i løpet av de siste ukene har fått en forholdsvis kort lunte.

– Det er et evig bråk fra morgen til sen ettermiddag, og vi kan ikke lufte for butikken blir full av støv. Det er under enhver kritikk dersom dette skal fortsette flere uker fremover, sier hun.

Føreland forteller at hun har hatt en lang og god, om ikke lovende, samtale med prosjektleder for arbeidet, Asle Ræder ved byutvikling.

– Han har forståelse for at vi er fortvilte, men fortalte at det i ukene som kommer kun kommer til å bli verre, da de skal legge armeringsjern, sier hun.