Lastebilen har for liten motor og kjører for sakte til å kunne brukes til det den er ment for, men det hadde ingen betydning for brødrene.

– Vi brukte fem år på å overtale Erling, som eide bilen før, om å selge den til oss. Det var viktig at vi fikk den tilbake til Tromsø, forteller Kjell Rotvold.

Erling brukte bilen som den var ment, og har ifølge brødrene holdt den i perfekt stand.

– Vi har ikke byttet ut noen ting, bare vasket den og lakket den, så klart. Selv krana fungerer fortsatt, sier Rotvold.

Bryllupsbil

Den unike lastebilen var bare en av 40 veteranbiler, motorsykler og andre kjøretøyer som lørdag markerte Veteranbildagen i Storgata.

SYKLER: Det er ikke bare biler som får være med på Veteranbildagen, alle veteranmotorvogner er representert.

Til tross for alle «skjønnhetene» som omringet lederen for Tromsø Veteranvognklubb, Ragner Kjeldsen, så ville han ikke peke ut en favoritt.

– Dette gjør vi for å vise fram de fine bilene våre, og for å ta vare på den viktige kulturarven veteranbiler er, forteller Kjeldsen.

En som derimot ikke hadde problemer med å peke ut en favorittbil, var Per Wiggo Jørgensen.

BRYLLUPSBIL: Denne bilen brukes ofte til kjøre brudepar. Eier Tore Yttregaard (til venstre), sammen med Per Wiggo Jørgensen og Ragnar Kjeldsen.

– Ser du denne Citröenen her? En sånn har jeg og. Det er en utrolig spesiell bil. Før kjørte jeg brudepar i den, men det måtte jeg slutte med. Da brudeparet kom ut av kirka for å bli fotografert, ville folk heller ta bilde av bilen. Da ble bruden sint, forteller han og ler.

Eieren av akkurat denne bilen, Tore Yttregaard, hadde drømt om å eie en siden han så en kjøre forbi stedet han bodde.

– De store skjermene imponerte meg. Jeg husker jeg tenkte at dersom jeg noen gang skulle eie en veteranbil, måtte det være en slik, forteller Yttregaard.

GOD PLASS: Her viser eier Tore Yttregaard (til venstre) hvor god plass det er til både brudekjole og champagne i baksetet. Her med Ragnar Kjeldsen og Per Wiggo Jørgensen.

Jubileum

Dette er det tiende året Tromsøs veteranbiler samlet seg i Storgata.

– Biler er så viktig for folk, så det er flott å vise fram hvor alt sammen startet, sier Jørgensen.

Hvor mye tid og penger som går til bilene vil ingen si, men de legger ikke skjul på at de må opp i sekssifret beløp for flere av dem.