Torsdag kunne Amfi Pyramiden avsløre at de hadde solgt varer for 252 millioner kroner fra januar til og med juni 2017.

Dette er 2,9 prosent mindre enn hva de klarte i samme periode i fjor.

– Vi har harr flere ledige lokaler på senteret, som vi fikk fylt opp siste uken av juni. Det er klart at det er en avgjørende faktor til at omsetningen har gått ned, forteller Marit Stokmo, senterleder på Amfi Pyramiden.

– Tøff konkurranse

Samtidig merker Stokmo at konkurransen for å trekke kundene har økt.

– Man finner dagligvarebutikken overalt. Det er bare å åpne avisen så finner du alltid masse tilbud, og det er jo klart at dette skal hentes inn igjen, sier Stokmo.

I januar i år åpnet Rema 1000 på Tomasjord. Selv det har gitt utslag på Pyramiden.

– Rema 1000 og Vinmonopolet bidrar sterkt til vår omsetning. Når konkurransen blir tøff, så merker vi det. Vi merket også da Vinmonopolet ble åpnet på Lyngseidet og Balsfjord.

– I tillegg har flere og flere begynt å handle varer på nett, legger Stokmo til.

Optimistisk

Til tross for at omsetningen dette halve året gikk ned med 2,9 prosent sammenlignet med i fjor, er Stokmo sterk i troen på at de kommer til å øke omsetningen de siste seks månedene.

– Jeg tror vi kommer til å få en god høst. Nå har vi flere butikker inne og et bredt utvalg på senteret. Dersom julemåneden går som forventet så tror jeg vi får en økning sammenlignet med i fjor, sier Stokmo.

Ferske butikker viktig

I slutten av juni flyttet som kjent Vero Moda, Jack & Jones, og Telebutikken inn på Pyramiden. Ifølge Stokmo er dette butikker som har vært ønsket av kundene.

– Disse butikkene kommer til å bli veldig viktig for oss fremover. Kundene får mer å velge i, og dermed blir det lettere for dem å dra til senteret. Vi er veldig glade for å ha dem hos oss, sier Stokmo.

Ser man på omsetningstallene bare for juni måned, har Amfi Pyramiden fått en økning med tre prosent sammenlignet med samme måned i fjor.

– Vi er på vei i riktig retning.