Tromsø kommune og tre private grunneiere eier et område på 90.000 kvadratmeter (90 mål) som strekker seg 600 meter langs Ringveien, nordover fra NAFS øvingsbane. Gjennom selskapet Ringveien Næringspark har de jobbet i flere år med reguleringsplanen, men i 2014 sa Luftfartstilsynet nei til dispensasjon fordi det kunne få betydning for sertifiseringen av Tromsø lufthavn.

Stiller strenge krav

Nå beklager Luftfartstilsynet at det har tatt så lang tid å behandle søknaden, og gir dispensasjon for næringsparken.

– 22. juni innvilget Luftfartstilsynet dispensasjon fra regelverket. Det betyr at de ikke har innsigelser til planen vi har jobbet med siden 2009, sier styreleder Øyvind H. Kjelstrup i Ringveien Næringspark AS.

Til tross for dispensasjon, mener Luftfartstilsynet det må stilles strenge vilkår for å sikre at næringsparken ikke får «en negativ innvirkning på flysikkerheten ved Tromsø lufthavn».

Møte med kommunen

– Det er etter Luftfartstilsynets oppfatning naturlig at Avinor, som vil få næringsparken tett på sin lufthavn, får en fremtredende rolle i å påse at den ikke realiseres på bekostning av flysikkerheten. Luftfartstilsynet vil dessuten ha et oppsyn med realiseringen, og har mulighet til å kalle dispensasjonen tilbake hvis det ikke kan fremlegges dokumentasjon som gjør oss trygge på at flysikkerheten blir tilfredsstillende ivaretatt, heter det i vedtaket.

Kjelstrup mener likevel sannsynligheten nå er stor for at næringspark-planen kan realiseres.

– Vi er ikke i mål før vi er i mål. Det har tatt tid, men vi gir oss ikke. Vi skal ha møte med Tromsø kommune for å se på hvilke konsekvenser det får for reguleringsplanen. Den er gammel og det er mulig det må gjøres noen justeringer, sier styrelederen i Ringveien Næringspark.

Glad styreleder

Reguleringsplanen for Ringveien Næringspark ble lagt fram allerede i 2009. I planbestemmelsene sies det at intensjonene er å legge til rette for et sentralt næringsområde for nye virksomheter og virksomheter som relokaliseres i Tromsø. Hovedvekten skal være på bransjer som lager/logistikk, produksjon og handel med plasskrevende varer.

Styrelederen for næringsparken sier de har blitt kontaktet av mange i forbindelse med planene om næringspark. Han er glad for at Luftfartstilsynet har snudd.

– Ja, det vil jeg si. Over tid har det vært mange som har meldt sin interesse, sier Øyvind H. Kjelstrup.