Det forteller daglig leder i Remiks Husholdning, Morten Bangås, til iTromsø.

– Det er i forbindelse med at vi holder på med en del installasjoner av ny strømkilde her ute at vi har hatt en del problemer, forteller han.

Blant annet har man vært uten internett til tider.

Ikke kunnet registrere kort

– Det har ført til at vi ikke har fått registrert avfallskortene som man skal bruke når man kommer hit med søppel, forklarer Bangås.

Privathusholdningene i Tromsø får som kjent delt ut et kort som gjør det gratis å kvitte seg med større avfallsmengder om man registrerer det når man tømmer søppelet på returstasjonen.

Når kortlesingen ikke fungerer, har imidlertid Remiks valgt å la brukerne kjøre rett opp på rampa uten kort.

Vil ikke lage krøll

– Vi har ikke ønsket å lage krøll for kundene. Det ville jo vært kjipt om noen har brukt en halv dag på å fylle bilen med avfall – for så å bli avvist av oss, sier Bangås.

VIL IKKE LAGE KRØLL: Morten Bangås hos Remiks sier at man har valgt å la kundene kaste søpla «gratis» mens de tekniske problemene har vedvart. – Vi har ikke ønsket å avvise dem, sier han.

Ifølge ham har jo de aller fleste betalt tjenesten via avfallsgebyret, så Remiks taper neppe noen store summer på en slik «fri flyt»-policy.

Ifølge Bangås vil det nok være en del dager fremover der lignende tekniske problemer kan oppstå, men han lover at det ikke vil gå ut over dem som kommer med bilen og tilhengerne fulle av avfall.

Varsler endringer

– Vi ønsker ikke å avvise kundene, sier han.

På sikt vil det bli en del endringer av dagens system der man bruker manuelle kortlesere for å registrere dem som kommer til avfallsstasjonen på Skattøra.

I forbindelse med nye veier og en del ny infrastruktur på området, vil kortlesingen bli automatisert.

På plass før vinteren

– Vi vil ha et lignende system som det man har i parkeringstunnelen – man registrerer kortet ved en bom ved inn- og utkjøring, forteller Bangås.

Dette vil trolig være på plass i løpet av høsten, sier han.