Det var ikke hverdagskost, e-posten som Visit Tromsø mottok 24. juli:

– Kjære Tromsø-borgere. Den 30. juni var vi på cruise i deres by. Da vi skulle på omvisning i byen, ble rullestolen min ødelagt i nærheten av busstoppet. En tromsøværing – en håndverker med verksted i nærheten – tilbød meg å reparere rullestolen for meg. I løpet av fem minutter hadde han funnet riktig verktøy og rullestolen ble profesjonelt reparert slik at omvisningen kunne fortsette. Jeg håper dere kanskje kan finne og formidle min takknemlighet til denne tromsøværingen. Med hjertelige hilsningen fra München, Peter Reimers.

Cruise til Nordkapp

OMVISNING: Etter at hans ukjente redningsmann fikset rullestolen, kunne Reimers og kona delta på cruiseskipets omvisning. Der var domkirka et naturlig innslag.

Reimers og hans kone reiste med «Seabourn Quest» som stoppet i Tromsø på vei til Nordkapp.

– Vi elsker Nord-Europa og er veldig imponert over landskapet. Og takket være den gode servicen på land, kunne vi delta på flere omvisninger», skriver Reimers i en e-post til iTromsø.

Som rullestolbruker erfarer han ofte at mange har problemer med å forholde seg til funksjonshemmede.

Sitt hjertes godhet

– Heldigvis er disse hemninger i mange land, særlig i Skandinavia, mye mindre. Likevel ble vi så imponert over hjelpsomheten at vi følte at vi måtte skrive til turistinformasjonen. Vi hadde ingen penger med på oss på utflukten i Tromsø, slik at vi fikk ikke gjort opp for oss, men håndverkeren ordnet rullestolen av sitt hjertes godhet og ville ikke ta imot betaling, fortsetter Reimers.

På Visit Tromsø er man fremdeles både litt fortumlet og fornøyd.

Vanskelige tromsøværinger?

HAVNA: Reimers skryter også av serviceinnstillingen han møtte på land. Det bidro til at han og andre rullestolbrukere kunne delta på utflukter. Her har han funnet fram til havna.

– Dette er første gangen jeg hører at Visit Tromsø får en slik e-post, sier Chris Hudson, reiselivssjef i Visit Tromsø-regionen.

– Betyr det at tromsøværinger er lite hjelpsomme?

– Nei, ikke i det hele tatt! Vår erfaring er at lokalbefolkninga hjelper turistene med mye og det er vi takknemlige for. Det sier vel mer om mannen som har tatt seg tid til å takke på denne måten, svarer Hudson.

Han er glad for å se at Visit Tromsøs visjon om «en arktisk destinasjon i verdensklasse» er i gode hender.

– Å arbeide mot et slikt mål ville vært umulig uten en velvillig lokalbefolkning, påpeker Hudson.