På torsdag inviterte Bike Kitchen til åpningsseremoni med uhøytidelig snorklipping i sine nye lokaler på Veita-senteret.

Initiativtakerne Carl Henrik Deiting og Amund Kristiansen startet verkstedkonseptet i juni for å stimulere til mer sykling, og er svært fornøyde over å kunne fortsette tilbudet i nye lokaler.

– Det er en stor glede å kunne flytte inn her, forteller Deiting, som også jobber med selskapet Grønn mobilitet.

De uttrykker begge stor takknemlighet til senterledelsen som lar dem bruke lokalene vederlagsfritt i tre måneder.

Miljøprofil

Veita-senteret eies av Odd Berg AS, og daglig leder Erlend Sundstrøm var til stede på åpningsseremonien for å ønske sykkelkjøkkenet velkommen inn i varmen.

– Vi er veldig takknemlig for at de vil være hos oss. Det er artig at det dukker opp sånne konsepter i Tromsø, og de passer veldig godt inn i profilen vi har på senteret med Plan Tre, forteller Sundstrøm.

Senterpilot May-Tordis Simonsen står bak handelsparken Plan Tre på Veita, hvor gjenbruk og miljø har stått i fokus for utformingen. Hun ga Bike Kitchen tilbudet om å bruke lokalene ut oktober, og er glad for at de flytter inn.

– Deiting har en imponerende arbeidskapasitet som er utrolig inspirerende, forteller hun.

Populært tilbud

Deiting forteller at de nesten har blitt nedrent av brukere i sommer og fikk nesten problemer med å følge alle opp. Med større lokaler har verkstedet løst dette med å ansette to sykkelmekanikere som skal hjelpe til med veiledning – for sykkelen må man fremdeles reparere selv.

– Dette fører til litt driftskostnader, men tilbudet vil fortsatt være gratis. Nå vil det for øvrig være mulig å gi små donasjoner på 30–100 kroner til driften for dem som ønsker det, forteller han.

Elsykkel er «game changer»

Begge initiativtakerne er klar på at sykling er et transportmiddel for fremtiden, og kaller elsykkelens inntog en «game changer».

– En familiefar som var innom med elsykkelen fortalte at han hadde redusert bilbruken med 80 prosent. Nå vurderer han å selge bilen, forteller Deiting.

Kristiansen påpeker at med sykkel kan man også alltid ta den korteste ruta, noe som kan være tidsbesparende i bytrafikken. Miljøgevinsten er likevel det viktigste.

– Smarte valg i hverdagen gir også bedre folkehelse og mindre forurensing, sier han.