Dave Cornthwaite våknet en dag i 2005 og hadde fått nok. Livet hans var blitt ei suppe av uniforme arbeidsdager som endte i sofaen hjemme med fastfood og Playstation-spill.

– Hver dag var den samme. Jeg jobbet som grafisk designer, men jeg var selvlært og følgelig forferdelig. Plutselig fikk jeg det hele i vranghalsen; jeg var lei av å designe dårlige nettsider, av å spille TV-spill og legge meg – jeg ville leve! Dagen etter sa jeg opp, og neste dag prøvde jeg et skateboard for første gang. To uker senere skatet jeg Storbritannia på langs, forteller han.

EVENTYRER: Cornthwaite har i 13. motorløse ekspedisjoner bak seg. Kysttraversen i Norge blir hans 14.

Fra Kirkenes til Bergen

Det ble begynnelsen på en 12 år lang eventyrerkarriere. Året etter skatet han Australia på tvers, noe som sikret briten en avtale med et britisk forlag.

– Da skjønte jeg at jeg hadde funnet min greie, at jeg kunne leve av å utforske verden og fortelle om det.

Siden 2005 har Cornthwaite samlet inn 750.000 pund til veldedighet gjennom hans reiser. Han har blant annet satt verdensrekord med å paddleboarde den 3.770 kilometer lange Mississippi-elven, han har svømt 1.611 kilometer ned Missouri-elven og tandemsyklet fra Vancouver til Las Vegas. Målet er 25 lignende, motorløse eventyr – hvert med en lengde på over 1.000 engelske mil.

For tre uker siden startet britens 14. ekspedisjon. Denne gangen et samarbeid mellom ham og Hurtigruten. En 2.300 kilometer lang tur fra Kirkenes til Bergen.

– De synes det jeg driver med er kult og lurte på om det var interessant for meg å legge den neste turen til Norge og Norskekysten, en idé jeg umiddelbart tente på. Det som var utfordrende var å finne en ny måte å traversere distansen på. Til slutt endte jeg opp med en vannsykkel.

For å leve, ikke for dø

Siden han forlot Kirkenes i juli, har han allerede lagt over 1.000 kilometer bak seg. På den lille farkosten fra sykkelprodusenten Schiller, ikke stort større enn en kano, har han krysset vidstrakte havgap og syklet i meterhøye bølger.

– Folk tror kanskje jeg er gal, men jeg gjør dette for å leve, ikke for å dø. Det er alltid fare involvert, men jeg tar forholdsregler. Når man setter seg bak rattet på en bil, utsetter man seg selv for risiko, ikke minst fra andre sjåfører. Der ute er jeg kun avhengig av meg selv. Jeg er vant til å være på havet, sier han og peker ut mot Tromsøysundet.

SE OGSÅ: Over 220 bilder fra Arctic Race (for abonnenter)

iTromsø møter 37-åringen på flytebrygga like bak Scandic Ishavshotel, hvor Cornthwaite oppbevarer sykkelen sin.

– Den er ekstremt stabil – langt tryggere enn en kayak. I tillegg sitter du mye høyere på den. Da jeg nettopp hadde forlatt Kirkenes møtte jeg på en padler som ba meg om å snu – han sa havet var som en vaskemaskin og at han fikk bølgene rett i fjeset. Jeg kjente det knapt på sykkelen, forteller han.

Reiser ikke alene

Med seg på turen har Cornthwaite med seg vennene Andy Bartlett og Chris Barnes, som tar seg av det organisatorisk, samt Laura Geyer og Adam Browne, som sammen med hunden Angus dokumenterer 37-åringens ferd langs kysten fra land.

TEAM: Med seg på turen har Dave Cornthwaite Adam Browne (fra venstre), hunden Angus, Laura Geyer, Andy Bartlett og Chris Barnes.

– Det er et privilegium å bli invitert med på noe slikt. Det er bare synd at det måtte være en av de kalde turene, spøker Bartlett.

– Så langt har turen vært helt utrolig. Det er et sinnssykt vakkert land, sier Browne, og fortsetter:

– Det er bare synd vi ikke får være med oftere når Dave drar på tur. Han liker best å reise alene – det gir en helt annen dynamikk å ha med seg folk på ekspedisjonene.

– Dere er ikke bekymret for han når han legger av gårde?

– Da han nettopp hadde forlatt Kirkenes var vi ganske nervøse, men nå ser vi at dette går bra, svarer Bartlett.

LES OGSÅ: Erna garanterer Arctic Race million­støtte: – Norges­reklame i bøtter og spann (for abonnenter)

Inspirerende

Sjef for polare operasjoner og miljø i Hurtigruten AS, Jørn Henriksen, berømmer briten.

– Det er helt vilt, det han gjør. Jeg synes det er utrolig inspirerende. Jeg håper han kan være med å vise at kysten er langt mer enn det vi passivt kan nyte, som midnattssol og bussturer gjennom Lofoten – det er også aktivitet som dette.

Hurtigrutens skip har siden ekspedisjonens start fungert som en slags basecamp for eventyrerne og selskapet har sponset ekspedisjonen.

– Vi synes det Dave holder på med kan sammenlignes med det Richard With gjorde på 1890-tallet. Da trodde man at det var umulig å seile så nært kysten i blinde midt på natta, men med de korrekte kursendringer og riktig fart, fikk han det til. Det er i samme eventyrånd, og det støtter vi, sier Henriksen.