11. august 2015 undertegnet samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, fylkesordfører Knut Werner Hansen og daværende Tromsø-ordfører, Jens Johan Hjort avtale om tildeling fra Belønningsordningen for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk i byområdene («Belønningsordningen»).

I gal retning

Avtalen gjelder for perioden 2015–2018 og innebærer utbetaling av 260 millioner kroner fordelt på fire år. En rekke andre norske byer har en lignende avtale.

LES OGSÅ: Bussbruken øker – igjen: – Derfor tar vi bussen oftere

I avtaleperioden er målet for Tromsø at det skal være 20 prosent flere kollektivreiser i 2018 og at biltrafikken i sum ikke skal øke fram mot 2018, med utgangspunkt i 2014-tall. Sykkelbruken skal fortsette å øke i perioden.

Allerede nå ser fylkeskommunen at de sliter med å nå målene og har bedt Samferdselsdepartementet om å inkludere 2019 i perioden. Det vil gi Tromsø ett år til for måling og realisering av alle målene i belønningsavtalen.

Bilbruken øker

– Avtalen ble undertegnet i august 2015 og skulle løpe i fire år, til og med 2018. Siden avtalen ble inngått så sent på året fikk vi naturlig nok ikke gjort så mye i 2015. Vi ønsker derfor fire hele kalenderår, fra start til sluttdato. Vi har ikke bedt om mer penger, men at avtalen gjelder for fire hele år, sier fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo (Sp).

LES OGSÅ: I Kiruna innførte de gratis buss. Derfor vil det ikke skje i Tromsø.

Tallene så langt viser at mens kollektivbruken har økt med 10,5 prosent har bilbruken økt med 2,9 prosent, tross mål om nullvekst i bilbruken. Bakgrunnen for ønsket om forlengelse av belønningsavtalen kom i forbindelse med at fylkeskommunen ønsket bedre tid på svare Samferdselsdepartementet om virkemidlene som planlegges er tilstrekkelige for å nå målene i avtalen.

Får ingen særbehandling

Departementet har gitt forlenget svarfrist til 15. september, men er ikke villige til å forlenge belønningsavtalen med ett år.

Departementet mener at ved å inkludere 2019 i avtalen blir det en femårig avtale. I retningslinjene for belønningsavtalen legges det til grunn at de skal være fireårige, som for de andre byene.

LES OGSÅ: Kan miste bussmillioner

– I belønningsavtalen med Tromsø står det at dersom det ligger an til at målene ikke vil bli nådd, må byområdet justere virkemiddelbruken. Det må Tromsø forholde seg til på lik linje med de andre byene som omfattes av Belønningsordningen. Passusen i avtalen knyttet til justert virkemiddelbruk er bakgrunnen for at departementet har bedt om en ekstra redegjørelse. Dette er i tråd med tidligere praksis i Belønningsordningen. Departementet ønsker derfor ikke å utvide avtaleperioden med ett år, skriver Samferdselsdepartementet til Troms fylkeskommune.

Håper fortsatt

Før departementet får sitt svar på hvilke tiltak som skal innføres for å nå målene i Tromsø, skal fylkeskommunen, kommunen og Statens vegvesen snakke sammen.

– Vi skal ha en gjennomgang før departementet får svar. Vi må lykkes enda bedre med tiltakene, spesielt målene for personbiltrafikken. Vi er i rute med kollektivmålet. Vi burde hatt fire hele kalenderår på å nå målene, og kanskje må vi tilbake til departementet for å be om ett år til, sier Prestbakmo.