Det er NORUT som har laget utredningen på oppdrag for Statens vegvesen. NORUT viser til at reindriften som urfolksnæring og livsform har krav på spesiell beskyttelse gjennom folkeretten.

Store negative effekter

ØSTRE TRASÉ: Kartet viser traseen for ny E8 i Ramfjord i rødt. Eksisterende E8 er markert med sort linje. Illustrasjon: Statens vegvesen

– Folkeretten krever at naturinngrep ikke må redusere grunnlaget for å videreføre reindriften i samme omfang som nå, skriver NORUT.

Ifølge rapporten vil ny E8 gjennom Ramfjorden kunne medføre et reinbeitetap på 2,75 kvadratkilometer; mye av dette myrer og bjørkeskog som har betydning som vårbeite, spesielt i år med sen smelting.

– Ny E8 vil dessuten, dersom det ikke gjøres omfattende avbøtende tiltak, bli en ny og sterkere barriere enn nåværende E8, og dermed svekke forbindelsene mellom de ulike delene av barmarksområdene. Sett under ett vil planen kunne forventes å få store til meget store negative effekter for reindriften i Mauken/Tromsdalen, heter det i NORUT-utredningen.

Store investeringer

NORUT har vurdert flere tiltak og foreslår blant annet etablering av to viltoverganger, bygging av støy- og siktskjermende overbygg ved begge tunnelåpningene, skogrydding og annen tilrettelegging av flytt- og trekkleier samt bygging av sikringsgjerde i overkant av nye veiskjæringer.

– Disse tiltakene utgjør utvilsomt relativt store investeringer, men vi vurderer dette som nødvendig for å kunne opprettholde reindriften i Mauken/Tromsdalen i nåværende omfang. Dersom tiltakene ikke gjennomføres, kan det over tid forventes reduksjoner i distriktets reindrift, slår rapporten fast.

LES OGSÅ: Fylkesråd fremmer innsigelse mot ny E8-trasé i Ramfjord

Nytt kostnadsoverslag

Prosjektleder Jøran Heimdal i Statens vegvesen sier de skal vurdere hvilke tiltak som blir nødvendig for å ivareta reindriftens interesser.

– Vi må se på om de foreslåtte avbøtende tiltakene allerede er dekket eller om hva som må gjøres av endringer.

REGNER PÅ PRIS: Prosjektleder Jøran Heimdal i Statens vegvesen vet ennå ikke om reindriftstiltakene vil fordyre østre trasé.

Hva prislappen blir for eventuelt nye tiltak for reindriften, vet ikke Heimdal. I disse dager gjennomgås det gamle kostnadsoverslaget på 2,2 milliarder kroner for den 14 kilometer lange nye innfartsveien til Tromsø, mellom Sørbotn og Laukslett på østsiden av Ramfjord.

– Det må vi se på i forbindelse med kvalitetssikring og revidering av det gamle anslaget. Da må vi også se på hvilke tiltak som er hensyntatt i det gamle anslaget. Vi håper det nye anslaget fra revisjonsgruppa i Statens vegvesen er klart i løpet av september.

LES OGSÅ: «Hvis Tromsø fortsetter å krangle om østre kontra vestre E8, så får vi ingen av delene»

Mange merknader

Etter at høringsfristen gikk ut 21. juli har det kommet inn nesten 30 merknader, innsigelser og innspill til reguleringsplanen for østre E8-trasé i Ramfjord. Fylkesmannen i Troms har fått utsatt sin høringsfrist til 31. august.

– Det har kommet veldig mange merknader. Det blir spennende å se Fylkesmannens vurderinger av innsigelsene fra Sametinget og Troms fylkeskommune. Fylkesmannen skal samordne innspillene fra sektormyndighetene, sier plansjef Per Hareide i Tromsø kommune.

Innsigelser må løses

Til tross for at regjeringen tidligere har avvist alle innsigelser, kan den endelige avgjørelsen om nye E8 havne på kommunalministerens bord nok en gang.

– Etter lovverket må kommunen megle hos Fylkesmannen for å få bort innsigelsene. Det vil kunne være grunnlag for å reise nye innsigelser på grunn av at planene nå er mye mer detaljerte. Hvis meglingen ikke fører fram er det kommunalministeren som har sist ordet, sier Hareide.

Politisk behandling

Statens vegvesen skal også kommentere alle merknader og innsigelser som har kommet inn.

– Vi skal gjennomgå alle merknadene som gjelder veivesenet før vi sender saken til kommunen, sier Jøran Heimdal.

Når merknadsbehandlingen er fullført legges saken fram for politisk behandling i Tromsø kommune. Megling av innsigelser inngår i den politiske behandlingen.