– Du kan si at det er en av guttedrømmene som er i ferd med å bli realisert, sier 45-åringen etter 14-15 timer i luftrommet over Tromsø.
Øyvind Hilmarsen erkjenner at han er nerd hva fly angår. Han kjøper magasin på glanset papir og studerer alt han kommer over veldig nøye.
Skulle bli jagerflyger
– Drømmen var å bli jagerflyger. Men dårlig hørsel på et øre gjorde at jeg ikke engang søkte opptak.
Det var først da politikerkollega Johansen nevnte flytrening i en bisetning, at Hilmarsen tok steget fullt ut.
– For meg er fly – og jagerfly spesielt – det ultimate hva teknologi angår. Og selv om spranget til et mikrofly er stort, trives jeg bak spakene og ser fram til å få "lappen".
Første gang alene
I mars passerte Øyvind Hilmarsen ti timer og fikk anledning til å ta en solotur.
– Det var stort for en flyentusiast som meg. I ettertid er det blitt flere.
45-åringen sier at han vil bruke rundt 25.000 kroner før han er sertifisert og kan operere uten instruktør.
LES OGSÅ: Marie (34) solgte alt for å satse på pilot-drømmen (for abonnenter)
Ti ganger artigere
– Mange tror at flytimer er kostbart. Men det er langt fra sannheten. Sammenlignet med et førerkort for bil, er det faktisk billigere.
I den sammenhengen sier Hilmarsen at det ikke bare er billigere å få flysertifikat, det er også enklere å fly enn å kjøre bil. Og så er det ti ganger artigere – og raskere...
250 km/t
– Med mikroflyene til Tromsø Mikroflyklubb, går det unna i 250 kilometer i timen. Det vil si at jeg bruker 25 minutt til Bardufoss og litt lenger til Alta.
– Mikroflyene bruker rundt 30 meter på å ta av og lande. Det skjer like greit på et egnet jorde som en rullebane. Derfor er målet å kunne fly til og fra hytten i Målselv når alle papirene er på plass, sier Hilmarsen som bruker to timer på landeveien før han er fremme.
Godt miljø
45-åringen sier at han er blitt veldig godt mottatt i flymiljøet etter at han startet.
– Klubben har et godt materiell, gode mekanikere og erfarne instruktører.
– Dessuten er det alltid hyggelig i brakkene på Langnes, hvor en kopp kaffe smaker ekstra godt rundt flypraten.
Punkterte
Øyvind Hilmarsen har allerede opplevd dramatikk mens han fløy.
– Jeg punkterte faktisk under landing. Men det gikk greit. Det var bare å rulle inn og lappe slangen.
Med Tromsø Lufthavn som base blir treningen ekstra god – ifølge Hilmarsen.
– Vi må tilpasse oss den øvrige trafikken som til tider er betydelig. På den måten blir det mye å holde styr på – noe som er en fordel i opplæringen.
Timeprisen for elevene ligger på rundt 900 kroner i dag. På sikt mener Hilmarsen at prisen vil gå ned.
El-fly
– Elflyene bidrar til det. De bruker 70 prosent mindre drivstoff enn et mikrofly og det vil slå ut på timeprisen.
Hilmarsen tror også at Nord-Norge – med Tromsø som base – kan bli et testområde for utprøvingen av el-fly i vanlig trafikk.
– Vårt flyplassnett er godt utbygd med korte distanser mellom hver. Det er som skapt for denne typen trafikk.
Ikke eget fly
45-åringen har imidlertid ingen planer om å anskaffe eget fly – i alle fall ikke med en gang.
– Vi får se tiden an, sier ha kort.
Instruktør Ole M. Johansen betegner Øyvind Hilmarsen som en over middels interessert elev.
– Han er faktisk en av de bedre jeg har undervist. Nå er han over halvveis til å få fullt sertifikat og vil bli en dyktig pilot, sier Johansen som har 30 år bak spakene og har undervist siden 1993.