– Du kan si at det er en av guttedrømmene som er i ferd med å bli realisert, sier 45-åringen etter 14-15 timer i luftrommet over Tromsø.

Øyvind Hilmarsen erkjenner at han er nerd hva fly angår. Han kjøper magasin på glanset papir og studerer alt han kommer over veldig nøye.

Skulle bli jagerflyger

– Drømmen var å bli jagerflyger. Men dårlig hørsel på et øre gjorde at jeg ikke engang søkte opptak.

Det var først da politikerkollega Johansen nevnte flytrening i en bisetning, at Hilmarsen tok steget fullt ut.

– For meg er fly – og jagerfly spesielt – det ultimate hva teknologi angår. Og selv om spranget til et mikrofly er stort, trives jeg bak spakene og ser fram til å få "lappen".

Instruktør: Ole M. Johansen er instruktør for Øyvind Hilmarsen som er mer enn halvveis til å få eget seritfikat.

Første gang alene

I mars passerte Øyvind Hilmarsen ti timer og fikk anledning til å ta en solotur.

– Det var stort for en flyentusiast som meg. I ettertid er det blitt flere.

45-åringen sier at han vil bruke rundt 25.000 kroner før han er sertifisert og kan operere uten instruktør.

Ti ganger artigere

– Mange tror at flytimer er kostbart. Men det er langt fra sannheten. Sammenlignet med et førerkort for bil, er det faktisk billigere.

I den sammenhengen sier Hilmarsen at det ikke bare er billigere å få flysertifikat, det er også enklere å fly enn å kjøre bil. Og så er det ti ganger artigere – og raskere...

250 km/t

– Med mikroflyene til Tromsø Mikroflyklubb, går det unna i 250 kilometer i timen. Det vil si at jeg bruker 25 minutt til Bardufoss og litt lenger til Alta.

– Mikroflyene bruker rundt 30 meter på å ta av og lande. Det skjer like greit på et egnet jorde som en rullebane. Derfor er målet å kunne fly til og fra hytten i Målselv når alle papirene er på plass, sier Hilmarsen som bruker to timer på landeveien før han er fremme.

Godt miljø

45-åringen sier at han er blitt veldig godt mottatt i flymiljøet etter at han startet.

– Klubben har et godt materiell, gode mekanikere og erfarne instruktører.

– Dessuten er det alltid hyggelig i brakkene på Langnes, hvor en kopp kaffe smaker ekstra godt rundt flypraten.

Punkterte

Øyvind Hilmarsen har allerede opplevd dramatikk mens han fløy.

– Jeg punkterte faktisk under landing. Men det gikk greit. Det var bare å rulle inn og lappe slangen.

Med Tromsø Lufthavn som base blir treningen ekstra god – ifølge Hilmarsen.

– Vi må tilpasse oss den øvrige trafikken som til tider er betydelig. På den måten blir det mye å holde styr på – noe som er en fordel i opplæringen.

Timeprisen for elevene ligger på rundt 900 kroner i dag. På sikt mener Hilmarsen at prisen vil gå ned.

Tommelen opp: Med mikrofly går det unna i 250 kilometer i timen. Fart og spenning er noe for 45-åringen.

El-fly

– Elflyene bidrar til det. De bruker 70 prosent mindre drivstoff enn et mikrofly og det vil slå ut på timeprisen.

Hilmarsen tror også at Nord-Norge – med Tromsø som base – kan bli et testområde for utprøvingen av el-fly i vanlig trafikk.

– Vårt flyplassnett er godt utbygd med korte distanser mellom hver. Det er som skapt for denne typen trafikk.

Ikke eget fly

45-åringen har imidlertid ingen planer om å anskaffe eget fly – i alle fall ikke med en gang.

– Vi får se tiden an, sier ha kort.

Instruktør Ole M. Johansen betegner Øyvind Hilmarsen som en over middels interessert elev.

– Han er faktisk en av de bedre jeg har undervist. Nå er han over halvveis til å få fullt sertifikat og vil bli en dyktig pilot, sier Johansen som har 30 år bak spakene og har undervist siden 1993.