– Vi har fått en henvendelse fra eier av Olavsvern om at man ønsker å fremme et reguleringsplanforslag – og det er noe vi vil prioritere, sier konstituert byutviklingssjef Laila Falck i Tromsø kommune.

Mangler reguleringsplan

Per i dag mangler hele det gamle militære området en gjeldende reguleringsplan. Til hva, hvordan og i hvilket omfang eierne kan bruke området er med andre ord ikke formelt regulert.

– Vi ønsker å få alt på bordet og formalisert med tanke på virksomhet, adkomst og videre utbygging av området, sier Stein Danielsen, basesjef i Olavsvern Group AS.

ASFALTVERK: Dette asfaltverket har gått hele sommeren på Olavsvern – noe som har fått naboene og utviklingslaget i området til å protestere.

Militære hemmeligheter

Grunnen til at det per i dag mangler reguleringsplan for området er militære bestemmelser og militært hemmelighold.

Etter at Forsvarsbygg solgte Olavsvern på det åpne markedet er det ikke fremmet reguleringsplanforslag – før nå.

– Vi vil sette i gang prosessen med å innkalle til informasjons- og oppstartsmøter allerede nå i høst, sier Laila Falck.

Hun tror at det kan bli fremmet en sak for kommunestyret neste høst – dersom planprosessen går på skinner.

BYUTVIKLINGSSJEF: Laila Falck sier at det trolig tar cirka et år å få en reguleringsplan for Olavsvern gjennom administrasjonen i kommunen.

Ingen føringer

– Vi må nok regne med at planarbeidet tar et år eller mer – avhengig av hvor omfattende rapporter og analyser som må på plass, sier hun.

Byutviklingssjefen vil ikke si noe om hvilke krav og retningslinjer som vil bli gitt til eierne når reguleringsplanen skal utformes.

– Vi er så tidlig i planprosessen at vi ikke kan gi noen slike føringer ennå, sier hun.

Ikke hastverk

Svein Danielsen sier at Olavsvern Group ikke har det travelt med å få en reguleringsplan på plass.

– Vi har ingenting som stresser oss i den forbindelse, men vi ønsker å være føre var med å få ting på stell. Vi tror at det kommer til å bli økt aktivitet i Barentshavet og i Nordområdene, så da vil vi være i forkant av dette, sier Danielsen.

I sommer har det – bokstavelig talt – vært mye støy knyttet til den gamle orlogsstasjonen Olavsvern.

VIRKSOMHET: Olavsvern ønsker å utvide sin virksomhet rettet mot Barentshavet – og vil kunne ta imot oljeletingsplattformer som denne – Songa Explorer som lå til kai i Ramfjorden i vår.

Støy om asfaltfabrikk

En asfaltfabrikk som har vært ført opp etter dispensasjon fra kommunen har ført til omfattende protester fra de nærmeste naboene og utviklingslaget på Innlandet – som mener at støy, trafikk og forurensing har vært for omfattende.

– Vi mener at bygda og tilfartsveiene ikke egner seg for tungtrafikk, både på grunn av veiens kvalitet, men også fordi all innkommende og utgående trafikk går langs samme trasé og beboere dermed blir dobbelt belastet, skriver Innlandet utviklingslag på sine hjemmesider.

PROTESTER: Naboene og utviklingslaget på Berg mener at Innlandsveien ikke er dimensjonert for tungtransport og økt industrivirksomhet på Olavsvern.

Vil bli hørt i planprosessen

Både Falck og Danielsen sier at innspill og meninger fra naboene vil bli lagt vekt ved i prosessen videre.

– De vil kunne fremme sine formelle synspunkter, og vil kunne delta og ha innflytelse på planprosessen, sier Danielsen.

– Naboene og utviklingslaget vil være formelle høringsparter og alle vil kunne komme inn med sitt syn før saken går videre til politisk behandling i kommunestyret, sier Falck.