Advokat Søren Lous bekrefter at både tyske pensjonsfond og forsikringsselskap ønsker å kjøpe konsesjonene til Norsk Miljøkraft Raudfjell AS og Norsk Miljøkraft Tromsø AS. Selskapene har fått rettighetene til å bygge et 60-tall turbiner på Raudfjell og Kvitfjell – et prosjekt investorene ønsker fortgang i.

Mange utsettelser

Jonny Sørensen erkjenner at det har vært mange utsettelser hva angår oppstart. Det skyldes – ene og alene – manglende kapital.

– Nå er tyskerne klare. Forhandlingene foregår riktignok fortsatt, men alt tyder på at vi kommer fram til en avtale. Det underbygges ved at investorene nå ønsker planendringer – det vil si billigere løsninger rundt byggingen av vindmølleparkene.

STÅR KLARE: Advokat Søren Lous bekrefter tette bånd til tyske investorer og at de ønsker raskest mulig igangsettelse.

Brukt 60 millioner

Da Norsk Miljøkraft AS i sin tid ble etablert, gikk Jonny Sørensen inn med 20 prosent. I dag er eierandelen 17–18 prosent.

– På 20 år er det puttet inn 60 millioner kroner i selskapet. For mitt vedkommende er det gjort med både egne og lånte penger. Derfor håper jeg at tyskerne betaler såpass at vi går i balanse, sier Jonny Sørensen.

NVE orienterte

I ettermiddag inviterte NVE kommunen, fylkeskommunen, Naturvernforbundet, mattilsynet og politikere til et orienteringsmøte rundt søknaden om planendring, ekspropriasjon og forhåndstiltredelse for vindkraftverkene.

Flytter ilandføringsstedet

Seksjonssjef Arne Olsen i NVE fikk imidlertid mye pepper fra de fremmøtte – blant andre avdelingsdirektør for byutvikling, Mette Mohåg:

– Jeg er ikke blitt særlig klokere etter møtet. Informasjonen har vært mangelfull rundt kaianlegg, mulig mudring og utvidelsen av veien fra Sjøtun til fjells.

– Her skjer ting fort – til tross for at vi ikke har fått svar på en rekke detaljer.

KRITIKK: Avdelingsdirektør Mette Mohåg kom med krass kritikk til NVE og Arne Olsen og deres håndtering av saken.

Stort sprik

Mohåg påpekte også det store spranget fra folkefattige Buvika – hvor det skulle bygges en 700 meter lang tunnel opp til fjellet og ny molo – til Sjøtun.

– Flyttingen får langt større konsekvenser og vil berøre lagt flere, konstaterer kommunetoppen.

Her påpekte Arne Olsen at endringene og søknaden skyldes at Sjøtun er et reelt og mer egnet alternativ.

DEBATTINNLEGG: "Ka sku vi gjort uten havet"?

Nye aktører

– I dag er nye aktører på banen. De ønsker brukstillatelse til en vei Norsk Miljøkraft allerede disponerer.

– Dessuten ser investorene på økonomien i den nye planen kontra det Buvika-alternativet ville koste. Det skjer i en periode med lave kraftpriser. Da er det viktig å se på alle økonomiske aspekt, opplyste Arne Olsen.

Han ønsket ikke å si noe om NVE vil godkjenne søknaden som også inneholder et punkt om forholdstiltredelse. Blir det godkjent, betyr det at tiltakshaver kan starte opp uten at ekspropriasjonsspørsmålene er avklart.