I den ærverdige bygården har det vært stille lenge. Amundsen restauranthus la ned i 2012. I desember 2016 åpnet klesmerket Rein Love en pop up-butikk i lokalene og der har de holdt til siden.

Det er Olav Thon-gruppen som eier bygningen. Nå opplyser selskapet at de jobber med å finne ut hvor mye som må gjøres med bygningen før noe kan åpne der.

Ting tar tid

– Vi jobber med litt forskjellige planer. Vi har hatt en gjennomgang av hva som må gjøres med eiendommen og hva vi vil bruke den til. Vi jobber med noen aktører og utover det kan jeg ikke si så mye mer, sier Randi Gåsvær, eiendomssjef i Olav Thon-gruppen.

Hun erkjenner at det har tatt lang tid med bygget.

– Arbeidet har tatt sin tid. Det er en flott eiendom og vi ønsker at den skal blomstre, sier Gåsvær.

Men å anslå når arbeidet settes i gang, kan hun ikke si noe om.

– Det kommer an på aktøren vi vil ha inn. Her må vi vurdere om driften til en ny aktør krever at bygget renoveres i større eller mindre grad eller om det kan brukes som det er. Vi ønsker å få inn et konsept som er spennende og som passer inn i området, sier Gåsvær.

– Ikke lagt på is

I juli snakket iTromsø med AMJ Gruppen, som skal utvikle konseptet for Peppermøllen-huset.

– Vi har utviklet ferdig et konsept for Peppermøllen. Det er imidlertid ikke vi som eier bygget, det er Olav Thon Gruppen, så vi kan ikke begynne å gjøre noe der helt uten videre, sa Alf Mangor Johannessen, eier av AMJ Gruppen.

Gåsvær avviser at restaurantplanene ikke blir noe av.

– Restauranten er ikke lagt på is. Hele bygget er regulert til servering, så det vil være naturlig å også se i den retningen, sier hun.