Under bilmessen i Frankfurt, som åpnet dørene i midten av september, viet Mercedes-Benz, BMW og Volkswagen-gruppen mange kvadratmeter messegulv til elbiler. Det er snakk om konseptbiler, ingen av dem er produksjonsklare.

Men Mercedes-Benz i Norge åpner allerede nå for reservasjoner på SUV-en Concept EQC, som skal komme på markedet i 2019. Fra denne bilen lanseres har de en tettpakket elbilplan10 helelektriske biler fra Smart og Mercedes-Benz på markedet innen 2022.

I Frankfurt presenterte Mercedes-Benz også Concept EQA, en kompaktbil med to elmotorer på til sammen 270 hestekrefter og en rekkevidde på 40 mil fra en batteripakke på 60 kwh.

Overmodent

– Norge er overmodent for neste steg, men nå merker man også en økende interesse i andre land. Det betyr mye at elbilbudskapet er så tydelig. Når det er så konkret, er det nær. Man kunne merke det på pressekonferansene. De sa at det er nå det skjer, sier Ståle Frydenlund, kommunikasjonssjef i Elbilforeningen, etter å ha besøkt messen.

Europas største bilkonsern, Volkswagen-gruppen, med merker som Audi, Porsche, Skoda og Volkswagen, presenterte det de kaller «Roadmap E» – der den uttalte planen er at de skal levere 50 helelektriske modeller innen 2025, og at de senest i 2030 skal ha elektriske utgaver av hele modellporteføljen i 2030.

– Vi har skjønt tegningen, og vi kommer til å levere. Dette er ikke en vag intensjon, men en sterk forpliktelse til oss selv som fra i dag vil være målestokken for våre egne prestasjoner. Endringene i bransjen er ustoppelige, og vi skal lede den endringen, sa toppsjef i Volkswagen Group, Matthias Müller, under konsernets mediekveld dagen før åpningen av bilutstillingen i Frankfurt.

Massive investeringer

– Det er veldig viktig, men det burde ha skjedd tidligere. De store produsentene håpet nok i det lengste at elbiler var noe som ville gå over. Nå har de ikke noe valg. Jeg tror det hadde skjedd langt tidligere om det ikke hadde vært for tradisjon og kortsiktige aksjonærer, sier Jørgen Randers, professor emeritus i klimastrategi på Handelshøyskolen BI.

Volkswagen skal investere 470 milliarder norske kroner de nærmeste årene i fasiliteter knyttet til elbilproduksjonen.

– Og med de investeringene som gjøres, er vi langt forbi «point of no return». Nå kommer bilkjempene. Tysk bilindustri er som en maskin. Den kommer litt treigt i gang, men så går det unna, sier Frydenlund i Elbilforeningen.

Volkswagens plan er at de i 2020 skal lansere en elbil i Golf-størrelse, I.D. Crozz i SUV-segmentet og I.D Buzz som skal være en moderne versjon av folkevognbussen.

Skoda sier de skal rulle ut fem elbilmodeller innen 2025, hvorav Vision E kommer først. Ut fra spesifikasjonene har den samme drivlinje som Volkswagen I.D, med tilsvarende rekkevidde, 50 mil.

Allerede neste år er Audi klar med sin første elbil, e-tron, som har over 2.000 norske kunder på venteliste. I Frankfurt var det konseptbilene Elaine og Aicon som ble presentert. De er elektriske, men er i høyere grad utstillingsmodeller for autonom kjøring. Samtidig sier de at Aicon skal kunne klare 80 mil mellom hver lading, noe som er mer enn 20 mil over det som er det beste på markedet per i dag.

BMW i5

BMW etablerte i-avdelingen i 2011 og lanserte i3 to år senere, men etter det har det ikke kommet flere elbiler fra dem. I Frankfurt presenterer de noe som ser ut til å bli en langt større satsing på nullutslippskjøretøy. BMW sier de skal ha 12 elbiler på markedet i 2025, og at disse vil være «på tvers av alle selskapets merker og modellserier».

På bilmessen avduket de «BMW i Vision Dynamics», som skal ha en rekkevidde på 60 mil. Bilen er mindre enn Teslas Model S, og legger seg mellom BMW 3-serie og 5-serie i størrelse.

– Hos BMW er det all mulig grunn til å tro at dette faktisk er i5. En bil som de tidligere har lagt på is. De ville ikke gi noe konkret tidspunkt for når den kommer, men ga samtidig inntrykk av at det ligger ganske nær i tid. Det kan godt tenkes at den kommer før de andre bilene som ble vist her, sier Frydenlund.

– Bilprodusentenes beslutning er en selvfølge i det store bildet. Kull, olje og gass skaper 70 prosent av menneskenes klimautslipp. For å stoppe oppvarmingen må vi slutte å bruke kull, olje og gass. Og det vil skje, om enn for sent til å holde temperaturstigningen under pluss to grader Celsius. Men om 30 år kommer all landbasert transport til å være elektrisk, basert på vann-, vind- og solenergi. Fordi det er teknisk mulig og bare litt dyrere enn dagens fossile transport. Se elbiler i det perspektivet, sier Randers.