Mandag skrev iTromsø om ordfører Kristin Røymo som ikke ønsker at fylket skal bruke penger på Langsundforbindelsen – den nesten tre kilometer lange undersjøiske tunnelen som folk på Reinøya har ventet på i 30 år.

Ordfører i Karlsøy kommune, Mona Pedersen, svarte i sinte ordelag – og beskyldte nabokommunen for å dolke dem i ryggen. Noen år tilbake skal nemlig representanter fra Tromsø kommune ha lovet å støtte oppunder tunnelen, så lenge de fikk bygge Ryaforbindelsen først.

Og slik ble det. Men når regional transportplan var på høring tidligere i sommer var det enstemmige svaret til Tromsø kommune at man burde revurdere hele Langsundforbindelsen på grunn av store kostnader. Det har blant annet fått flere med tilknytning til Reinøya til å reagere.

– Kostnadene blir ikke for store

– Dette viser bare hvor inkonsekvent Røymo er. Hun er ikke til å stole på, og jeg mener det både er talentløst og skamløst, sier Ståle Fremnesvik.

Han er en av dem som i flere år har engasjert seg i byggingen av Langsundforbindelsen.

– De lovet at det skulle være vår tur da Ryaforbindelsen var ferdigstilt. At de nå går bort fra dette er lavmål fra en annen verden, og særlig fordi denne tunnelen vil bære seg selv, sier Fremnesvik og forklarer at utregning gjort av BDO for Reinøy næringsforening viser at kostnadene med tunnelen ikke blir så store som det Tromsø kommune mener.

– Rykker tilbake til start

Det samme sier Knut Richardsen, som tidligere har jobbet for næringsforeningen.

– Fergeavløsningsmidler og bompenger kan i beste fall alene finansiere Langsundforbindelsen. Men det er det ingen som vil snakke om, sier Richardsen og henviser til et regnskap de tidligere har publisert som leserinnlegg.

Knut Richardsen Foto: Privat

Til iTromsø forteller han at han ble sint da han så tirsdagens oppslag.

– Folk er helt fortvilet. Det føles som å rykke tilbake til start, og det er svært deprimerende. Jeg ser hva en slik tunnel vil bety for øya, og dette er en tunnel man har ventet så altfor lenge på, sier Richardsen og legger til:

– Mange ildsjeler har brent seg helt ut på dette, og folk har gitt opp. Det er ikke så rart når man ser hvor lite opplyste de som skal bestemme er, sier Richardsen og opplyser at en fem mil lang fylkesvei på Reinøya består av grus.

– De klager over dårlige veier i Tromsø som må vedlikeholdes. Men der er det i alle fall veier og tunneler. Jeg regner med at Langsundforbindelsen så må i alle fall pengene gå til fast dekke her ute, sier han.

Skjønner at det vekker følelser

Røymo har dagen etter at saken sto på trykk fått flere tilbakemeldinger.

– Noen er veldig glade og andre er lei seg. Det er naturlig at det er slik. Men det er altså kritisk med fylkesveiene våre, som det daglig blir fraktet fisk for store verdier, men som er i så dårlig stand. Derfor handler dette om pengene vi har tilgjengelig for å bygge vei de kommende årene. Vi har ikke penger til alle veiprosjekter, og noen ganger må vi revurdere hvilke tiltak som skal gjennomføres, sier Røymo og poengterer at tunnelen er vedtatt og at dette kun er et innspill til transportplanen.

– Jeg skjønner at det vekker store følelser i folk, men jeg mener at hvis vi skal være kloke samfunnsledere, så må vi kunne ta en fot i bakken i tenke oss om en gang til når store avgjørelser skal bli tatt.

– Hva tenker du om at de kaller deg talentløs og skamløs?

– De sitatene får de stå for selv, så det ønsker jeg ikke å kommentere.