Ifølge administrerende direktør Torkild Torkildsen, er det snakk om fem fartøy – alle med lavutslippsteknologi.

Kostnadene vil ligge på rundt 1,2 milliarder kroner, mens avtalen med veivesenet vil gi 5 milliarder kroner i kassa – opsjonsavtalen inkludert.

Konkurransedyktig

– Kontrakten viser at vi er konkurransedyktige – også når det gjelder de nye kravene til lav- og nullutslipp innen fergedrift. Våre nye fartøy driftes på gass og batteri – noe som også har vist seg å gi store kostnadsmessige fordeler, konstaterer Torkildsen.

De nye fergene leveres av ulike verft – tre i Tyrkia mens to fullføres i Brevik etter at skrogene er bygd ved Vard-gruppen sitt verft i Romania.

Overleveringene skal foregå fra september til november neste år.

Reservefartøy

– Vi er også forpliktet til å stille med et reservefartøy hva angår kontrakten på sambandet Halhjem-Sandvikvåg. Dersom vi ikke klarer å finne en brukt ferge, blir det snakk om nybygg. Det skal uansett ikke være klart før i 2020, sier Torkildsen.

Avtalen på Norges tredje mest trafikkerte strekning er ikke bare unik i antall kroner. Den gir også Torghatten Nord et nytt innsmett utenfor landsdelen.

nyfergen: Slik blir de nye flaggskipene til Torghatten Nord. De fem nybyggene koster totalt 1,2 milliarder kroner.

Brer om seg

Og nettopp det er det som gir vekst i tromsøselskapet. En fergekontrakt på E6 i Nordland ga i sommer 600 millioner kroner.

– I tillegg er det like før en rekke anbud legges ut i vårt hjemmemarked – oppdrag vi selvsagt vil konkurrere om.

Torkild Torkildsen overtok sjefsstolen i Torghatten Nord AS i 2013. Da lå resultatet før skatt på ett titall millioner. Etter det har overskuddet økt jevnlig – til nesten 147 millioner kroner i fjor.

Tekniske data

De nye miljøfergene får en kapasitet på 499 passasjerer og 180 personbiler. Det kommer godt med når det i 2015 ble transportert vel 2,2 millioner passasjerer og 965.000 kjøretøy på E39-strekningen.

– Mens vi tidligere opererte fra Sandnessjøen og nordover, tar vi stadig nye markedsandeler utenfor landsdelen.

Torkildsen forteller at driften på sørvestlandet vil kreve et betydelig antall nyansettelser.

– I dag opererer Fjord1 strekningen. Derfor snakker vi om en virksomhetsoverdragelse når 150 personer skal jobbe om bord.