Det bekrefter prosjektleder Margrethe Rabås som senest i går lagde fundamentene til skiltene. Underveis i byggingen har kommunen vurdert en trasé utenfor skredområdet, men valgte å opprettholde planen blant annet på grunn av kostnadene.

Trappen har et samlet budsjett på 5,4 millioner kroner, hvorav fire millioner kommer fra kommunale investeringsmidler og 1,4 millioner er spillemidler.

Korteste vei

– Vi har tatt korteste vei. Det betyr at øvre del av sherpatrappen havner i bratta nord for heishuset og restauranten.

Rabås bekrefter at det fra tid til annet går snøskred i området. Men hun håper at brukerne respekterer skiltingen og eventuelt velger en annen rute når snøforholdene er som farligst.

Også kart

skredfare: Prosjektleder Margrethe Rabås erkjenner at sherpatrappa går i et område hvor det i vinterhalvåret går flere ras. Her sammen med tidligere byråd, Ragni Løkholm Ramberg (til venstre) tidlig i byggeprosessen.

Ifølge prosjektlederen vil det også bli satt opp forståelige kart over alternative ruter.

Turfolk iTromsø har snakket med, håper at fotfolket ikke slavisk følger traseen for sherpatrappa i vinterhalvåret. Det kan i verste fall føre til alvorlige ulykker med tragisk utfall.

Det går skred

– Av erfaring vet vi at det går snøskred over sherpatrappa – selv om det ikke skjer hver vinter. Ved hjelp av skilt og kart mener vi at skredfaren blir godt opplyst og at folk tar hensyn til forholdene, sier Margrethe Rabås.

Hun presiserer at kommunen ikke ønsker å gå ut med advarsler, men håper turgåerne bruker sunn fornuft.

Brukt i mange år

Rabås presiserer at det er mange ruter opp på fjellet. Den som er valgt, gir også best utsikt over byen og kvaløyfjellene.

– Traseen hvor sherpatrappa er plassert, er brukt i mange, mange år – også i vinterhalvåret. Derfor kjenner tromsøfolk forholdene. Skiltingen vi fortar, er for andre som ikke er så kjent, sier Margrethe Rabås.

«Vi opplyser

Daglig leder ved Fjellheisen, Maria Kristiansen, sier at hennes mannskaper, som er vante turfolk, daglig må orientere fotfolk om hvor det er best – og tryggest – å gå.

– Er skredfaren til stede, advarer vi mot å gå i bratta. Da anbefaler vi stien rundt Storaksla i stedet.

For øvrig er hun svært tilfreds med sherpatrappa som har skapt økt trafikk opp på fjellet.