I mai stilte Samferdselsdepartementet spørsmål ved om Tromsø når målene om redusert biltrafikk, tross kollektivsatsingen.

Styringsgruppa i Tenk Tromsø, som er et samarbeid mellom kommune, fylkeskommune og veivesenet, ble bedt om å sende ekstra redegjørelse som viser at virkemidlene som planlegges er tilstrekkelige for å nå målene i avtalen.

Lang liste

Nå har styringsgruppa sendt en lang liste til departementet med aktuelle tiltak for å nå målene:

  • Kollektivfelt Storgata/Strandveien

  • Stenging av Fr. Langes gate mellom Grønnegata og Vestregata

  • Enveiskjøring i Skippergata

  • Breddeutvidelse av Skippergata ved Jaklins plass

  • Skyttelanlegg i Sjøgata

  • Bussprioritering med lysanlegg i Hansjordnesbukta

  • Bussprioritering i lysanlegg på kommunal vei

  • Stenging av Flyplassveien mellom Skognesveien og rundkjøringen på fylkesvei 862

  • Kollektivfelt Kvaløyveien fra sør inn mot rundkjøring i Langnesveien

  • Innfartsparkering på Storelva

Drastiske tiltak

– Samferdselsdepartementet har knallharde krav til Tromsø kommune, det er ingen kjære mor. De stiller krav om å begrense bilbruken og fjerne flaskehalser for å få bussen raskere fram. Noen av tiltakene er drastiske for å få bussen raskere fram, sier Brage Larsen Sollund (Ap), leder for byutviklingskomiteen.

I perioden 2015–2018 mottar Tromsø 260 millioner kroner fra den såkalte belønningsordningen. Til gjengjeld må Tromsø dokumentere 20 prosent flere kollektivreiser i 2018 og at biltrafikken ikke har økt fram mot 2018, med utgangspunkt i 2014-tall.

Bilforbud og enveiskjøring

I juni gjorde styringsgruppen det klart at det ville bli krevende å nå målene, spesielt siden bompengeinnkreving, som blir sett på som det mest effektive enkelttiltaket, tidligst trer i kraft i 2019.

– Vi forholder oss til de statlige føringene, så får vi vurdere og prøve ut om tiltakene fungerer og gir ønsket effekt, sier Sollund.

De foreslåtte tiltakene innebærer blant annet at biler ikke får kjøre ned Fr. Langes gate til Grønnegata eller svinge nordover i Vestregata, bare sørover Vestregata. Skippergata stenges for biltrafikk i sørgående retning som et prøveprosjekt, hindre at biler snikkjører via Flyplassveien for å forsere køa og innfartsparkering ved den nye snuplassen på Storelva.

Eneste uten bompenger

– Vi har forpliktet oss om å nå målene, men vi sliter med privatbilismen, som øker. Derfor må restriktive tiltak vektlegges, det er alle i styringsgruppa enige om, sier avdelingsdirektør Rigmor Thorsteinsen i Statens vegvesen.

Hun håper departementet blir fornøyd med tiltakene, og viser til at de har trafikktellinger for å dokumentere effekten av tiltakene og rapportere til departementet.

– Det må også tas i betraktning at Tromsø er den eneste av byene i belønningsordningen som ikke har bompenger. Det er viktig å få med at næringstrafikken ikke vil bli berørt av tiltakene, sier Thorsteinsen.

STERK LUT: Avdelingsdirektør Rigmor Thorsteinsen mener det må sterk lut til for å nå målene i belønningsavtalen med staten. Foto: Erik Bjørklund Foto: Eirik Bjørklund