På toppen av en ellers så begivenhetsrik dag i sentrum, feiret to sentrale sentrumsbedrifter sine jubileum bare et steinkast unna hverandre.

Storslagen feiring

Levende utstillingsdukker: Mas hadde for anledningen byttet ut sine sedvanlige utstillingsdukker med levende modeller. Foto: Ola Lindberg

I utstillingsvinduet til Mas kunne man, til forskjell fra de vanlige utstillingsdukkene, i dag se levende modeller stille ut klær fra butikken. Eier, Mona Abelsen, var i ekstase.

– Vi har mange aktiviteter. Vi har besøk av 22 leverandører, man kan få goodie bags, og så har vi byttet ut utstillingsdukkene med levende modeller, sier hun.

20-årsjubileet ble feiret i butikken på dagtid, men den store feiringen skjer ikke før på kvelden. Da blir det show i bakgården til Driv.

– I kveld skal vi ha det hotteste moteshowet i hele Norge i bakgården til Driv. Der tar vi han helt ut. Vi har brukt ekstremt mye penger, så det blir bare helt vanvittig rått der borte, forteller en entusiastisk Abelsen.

Må like det man driver med

Feirer med leverandører: Mona Abelsen, her sammen med en delegasjon fra det svenske klesmerket «Tiger». Foto: Ola Lindberg

Abelsen er ikke i tvil om hva som er årsaken til at butikken har levd så lenge.

– Vi har hatt «stayerevne» og pågangsmot, slår hun fast.

– Også har vi holdt på med noe vi liker. Det er lettere å lykkes med noe hvis man liker det man gjør, fortsetter hun.

– Vi har også hele tiden turt å satse på nye, dyre merker. Også har vi vært tro mot vårt konsept, for eksempel ved at vi ikke har tilbud, forteller hun.

Feiret i flere dager

Vel blåst: Eier og grunnlegger av Blåst, Silja Skoglund, blåser en glasskule til ære for jubileet. Foto: Ola Lindberg

Hundre meter lenger sør i byen, har feiringen pågått i flere dager nå.

– Vi begynte feiringen med stor kundekveld på torsdag, så hadde vi salg fredag og lørdag, og i dag har vi hatt koselørdag med vafler og kaffe til kundene, forteller Silja Skoglund, eier av Blåst.

– Vi har vært her i 15 år, og er kjempefornøyde med det, så da tenkte vi at vi må feire oss selv, fortsetter hun.

I likhet med Abelsen, tror hun at det å holde på med noe man brenner for har vært viktig for å holde det gående så lenge.

– Det har gått så bra fordi de som jobber her er genuint interesserte i å blåse glass, forteller hun.

– Hovedsuksessfaktoren er å ha medarbeidere som har en sterk kjærlighet til det man holder på med, fortsetter hun.

Eierskap til butikken

Skoglund tror det har vært viktig for glassblåseriet at de har hatt en kundebase som har kjent sterkt eierskap og vært lojal til bedriften. Hun peker på at tromsøværingene har gjort bedriften til sin egen.

– Tromsø er en super plass å jobbe, fordi folk er så patriotiske. De vil støtte opp om det lokale, forteller hun.

Hun forteller om et spesielt øyeblikk på en fest.

– Jeg snakket med en jeg ikke kjente, som plutselig sa «og i Tromsø så har vi jo vårt eget glassblåseri», og da tenkte jeg at «det er deres eget, ja? Så koselig», sier hun lattermildt.

Ingen planer om å slutte

På spørsmål om de skal holde på i mange år til, har de to gründerne litt ulike svar.

– Det har jo gått kjempefint de første 15 årene, så jeg ser ingen grunn til å avslutte, sier Skoglund.

– Ingen kommentar til det, tror jeg er tryggest, sier Abelsen med et glimt i øyet.