5. august i fjor gikk det sørgående hurtigruteskipet «Finnmarken» på grunn i Finnsnesrenna, noe som førte til at skipet måtte tas ut av ordinær drift og dokksettes. 470 passasjerer fikk reisen sin avbrutt.

Hurtigruten anser at grunnberøringen kostet selskapet rundt 20 millioner kroner.

Som følge av grunnberøringen, ble Kay-Trygve Johansen, som var overstyrmann da hendelsen skjedde, degradert til førstestyrmann.

Johansen saksøkte Hurtigruten da han oppfatter degraderingen som en oppsigelse.

Men i dommen fra Nord-Troms tingrett frifinnes Hurtigruten. Johansen er i tillegg idømt å betale 279.880 kroner i saksomkostninger til Hurtigruten.

Advokaten i retten: - Kynisk og hjerteløs fremtreden

I RETTEN: Kay-Trygve Johansen møtte i Nord-Troms tingrett i midten av september etter å ha saksøkt Hurtigruten for usaklig oppsigelse. Foto: Ronald Johansen

Hadde ikke lenger tillit til Johansen

Da saken gikk i Nord-Troms tingrett i midten av september sa Johansens advokat, Sigmund Zwilgmeyer Berg, at Hurtigruten hadde vist en kynisk og hjerteløs fremtreden i saken .

- Når han kommer ned i renna så tetter tåken seg og han ser ikke lenger det grønne lyset som indikerer hvor man er. Han faller vestover i leden. Det er ikke tvil om at han feilvurderte situasjonen da han valgte å bruke optiske hjelpemidler istedenfor andre navigasjonsmidler, sa Berg i retten og la til:

- Men det er ett sett med uheldige hendelser her, da man blant annet har en uerfaren styrmann som åpenbart opptrer passivt i situasjonen.

Hurtigruten ved konserndirektør Marit Finnanger sa på sin side at de ikke straffer folk for å gjøre feil, men at de degraderte Johansen fordi de ikke lenger hadde tillit til ham. Grunnlaget for den manglende tilliten var ifølge Finnanger at Johansen ikke brukte navigasjonsmidler eller planla å benytte i den leden han hadde fått beskjed om å seile.

- Vi er selvsagt fornøyd med å ha fått medhold, men dette er en personalsak som vi ikke ønsker å kommentere i media. På generelt grunnlag kan jeg si at sikkerhet er viktig for oss, både for gjester og for ansatte, og derfor jobber vi for systematisk på alle nivå for å styrke rutiner og da minimere sjanser for uønskede hendelser av teknisk og menneskelig art, sier Finnanger til iTromsø

Det har ikke lykkes iTromsø å få en kommentar fra Johansen og advokat Berg.

SAKSØKT: Konserndirektør i Hurtigruten, Marit Finnanger (t.h.) i retten sammen med advokatene Sten Foyn og Benedicte Prøis. Bak sitter HR-ansvarlig for maritim i Hurtigruten, Hilde Jordan.

«Svært kritikkverdig »

I dommen kommer det frem at retten mener Johansen må bebreides for at han ut fra den informasjonen han hadde fått fra kapteinen om tåke på vei til Tromsø, samtidig som det var tåke ved avgang fra og videre ut fra Tromsø, ikke tidligere gjorde forberedelser for å gå vestre løp i Finnsnesrenna.

Les også: - Vi straffer ikke

Retten skriver videre at det er svært kritikkverdig at det var mangelfull kommunikasjon mellom Johansen og førstestyrmann da de var i et vanskelig farvann med svært tett tåke. Det legges også vekt på at hendelsen lett kunne fått store konsekvenser for alle om bord i skipet.

Dommer Bjørn André Holmen skriver også at han ikke er enig i at oppsigelsen fremstår som en avstraffelse, men at den er saklig begrunnet med tanke på ansvaret og tilliten en leder skal ha.