Siden 1994 har «Lance» fungert som forskningsskip for Norsk Polarinstitutt (NP), som også eier båten. Tirsdag var det taler og kakefest ombord ved Dampskipskaia, etter det siste Svalbardtoktet.

Fikk mye ros

– Det er et vemodig farvel med båten som nå skal selges. Jeg vil takke Northshore og mannskapet som har gjort en utmerket jobb, sa den nye direktøren på polarinstituttet, Ole Arve Misund.

Daglig leder Østen Mortvedt i Northstar, som har driftet «Lance», roste også de ansattes innsats.

– Det er til mannskapets ære at de har holdt båten i stand og drift. Mange av dem har vært med i mange år i løpet av de 23 årene båten har vært driftet av ulike selskaper, sa Mortvedt.

Nedverdigende

For en del av mannskapet som tok del i avskjedsfesten, ble det kake med en kraftig bismak, til tross for mye ros.

– Rundt 14 ansatte mister jobben. Det føles mer som en begravelsesseremoni. Det føles nedverdigende å være på et sånt arrangement. Vi var sikre på at det var snakk om virksomhetsoverdragelse når den nye båten tas i bruk. Vi sjøfolk har ingen rettigheter, det gjelder andre regler enn for ansatte på land, sier Tommy Hansen (55), tillitsvalgt for de organiserte i Fellesforbundet for Sjøfolk.

Fraskriver seg ansvar

Ifølge polarinstituttdirektøren var det 2.300 søkere til de 30-talls stillingene på «Kronprins Haakon». En kaptein og to matroser fra «Lance» er blant de heldige som har fått jobb. Direktøren mener resten av mannskapet ikke er deres ansvar.

– Mannskapet er ansatt i et operatørselskap. Det nye skipet skal driftes av Havforskningsinstituttet, og det er ikke snakk om noen virksomhetsoverdragelse, sier Misund.

Tommy Hansen har jobbet fem og et halvt år på «Lance» og ser ikke lyst på utsiktene om ny jobb i et allerede tøft arbeidsmarked.

– Det er umulig å få jobb i offshorenæringen. Polarinstituttet eier «Lance» og de eier det nye skipet, men hvorfor setter de oss på land? De har ikke respekt for folk som har jobbet i så mange år. Det handler om bruk og kast, og det virker som empati er et fremmedord, når de sier at de ikke har noe ansvar for mannskapet, sier Hansen.

Fellesforbundet for Sjøfolk har bedt en advokat se på saken for de ansatte, men frykter de har en dårlig sak.

– Når det gjelder det juridiske, er det ikke mye vi får gjort med det. Det finnes ingen lov å hekte det på. Reglene i Norge er håpløse. De eksiterer ikke virksomhetsoverdragelse for sjøfolk, bortsett fra på ferger. Man skulle tro at staten gikk foran som et godt eksempel, men på veien fra «Lance» til «Kronprins Haakon» har de ansatte mistet alle rettigheter på veien når det gjelder oppsigelsesvern og ansiennitet, sier Harald Prytz, viseformann i Fellesforbundet for Sjøfolk.

Har forståelse

Northshore tilbakeviser kritikken og mener de ansatte visste at de ville være uten jobb når årets sesong var over.

– Som sesongansatte visste de at de var ansatt for en sesong. Når sesongen er over, har de ikke jobb, sier driftsansvarlig Reidun Sundsvoll i Northshore.

– Jeg har forståelse for at de ansatte føler der sånn, men de har visst dette hele tiden, legger daglig leder Østen Mortvedt til.