Sist vinter ble selskapets utvikling av tørket rogn avsluttet. Produktet som markedsføres under navnet Bottarga Borealis, og produseres i Kvaløyvågen.

Tørket rogn har i årtusener vært en ettertraktet matvare i middelhavsområdet og i land i Asia, men har ikke vært et vanlig innslag i vårt eget matfat.

En nylig opprettet eksportrute per båt mellom norskekysten og den amerikanske østkysten, åpner imidlertid en handelsrute vestover, slik at det for oss nyvunne produktet enkelt kan eksporteres til Portland i staten Maine.

Møtte viktige importører

Joakim Wikström var nylig på en markedsmessig oppdagelsesferd iscenesatt av Rambøll. Flere bedrifter i byen var invitert til å være med over Atlanteren med nye forretningsforbindelser for øye. Portland er en viktig by i det amerikanske sjømatmarkedet, noe Hrogns representant utnyttet.

– Vi fikk servert rognen under representasjonsmiddagen, samt vært med på et kokkeprogram som skulle vises på lokal-TV, sier Wikström.

SALGSPITCH: Joakim Wikström viste lokal-TV i Portland hvordan deres tørkede rogn kan brukes i maten. Foto: Sindre Helmersen

Det ble også tid til å innlede samtaler med en aktør i sjømatbransjen.

– Jeg fikk møte Browne Trading Company som er en av de store delikatesse- og sjømatimportørene i Maine. Neste steg er å forsøke å få til en avtale med Browne, sier Wikström.

Hrogn AS hadde sendt vareprøver i forkant av møtet med Browne.

– Nå venter vi svar fra importøren angående deres markedssjekk og bestilling, sier Wikström.

Enormt marked

Portland by er i folketall på linje med Tromsø, men omlandet er folkerikt, etter vår standard, med rundt 140.000 innbyggere. Maine er uansett en liten delstat med «bare» 1,4 millioner innbyggere. Den er likevel regnet for å være en viktig eksport- og importby. Dessuten er den anlagt på den folkerike amerikanske østkysten.

– Turen dit med byens næringsliv ga et fint innblikk i hvordan delikatessemarkedet fungerer i USA, spesielt på østkysten. Portland har mange store importører. Vi ble også introdusert til noen større importører i Boston.

I tillegg til en avtale med Browne Trading Company, vil vi forsøke å få ytterligere kontakter i Boston, sier Wikström.

Internasjonalt marked

Tørket rogn av skrei er en nyvinning på det internasjonale matmarkedet, selv om tørket rogn «bottarga» har eksistert i uminnelige tider.

– Hovedmarkedet vårt er Italia. De har allerede en relasjon til skrei. Den tørkede rognen vår skiller seg dessuten fra den som har sitt opphav i Middelhavet, sier Wikström.

Tørket skreirogn betegnes av kjennere som en friskere versjon av variantene fra varmere strøk.

– Tilbakemeldinger fra bransjeaktører og kunder har utelukkende vært positive, sier Wikström, som er én av tre gründere i bedriften.

For tromsøværinger er rogna tilgjengelig i noen av byens delikatesseforretninger. Den brukes i middelhavsland for eksempel som en snack på brød med olivenolje og annet tilbehør. Rogna kan også brukes som topping for å tilføre matretter en fyldig sjømatsmak, for eksempel pastaretter.

Kan selge for 5 millioner

Tørking av rogn er en arbeidsintensiv affære med høy risiko for at vær og vind kan skade rogna, dersom prosessen ikke gjøres riktig. Rogna håndplukkes og henges på fiskehjell i 10–15 uker på vinteren.

– I første produksjonsår ødela vi over 90 prosent av rognene som var utvalgt for tørk. Forrige vintersesong lærte vi, og godt over 90 prosent ble salgbar vare, sier Wikstrøm.

Denne sesongen regner de med å produsere mellom 3–5 tonn tørket rogn. Det ferdige produktet selges videre til 100 euro kiloet, noe som kan gi bedriften en salgsinntekt på 5 millioner norske kroner fra kommende vinters produksjon. Når rogna når kundens middagsbord, har den generert verdier for det dobbelte.

Produksjonen i Kvaløyvågen utgjør en mikroskopisk del av den totale bottarga-produksjon. På Sardinia alene produseres det til sammenligning 150 tonn rogn årlig fra lokale fiskearter.

Men hvorfor kaller de selskapet for Hrogn AS istedenfor Rogn AS?

– Vi ville ha et navn som alle kunne uttale i hele verden. Det fant vi ikke. Dermed gikk vi for det norrøne navnet på rogn – som ingen klarer å uttale. Navnet på produktet er uansett Bottarga Borealis, sier Wikstrøm humrende.

– Nyttig å besøke en by med like utfordringer som Tromsø

Delegasjonen som i forrige uke besøkte Portland i delstaten Maine, fikk se en by som har flere likhetstrekk med Nordens Paris. På programmet sto møter på politisk plan, samt at næringslivene i byene knyttet kontakt.

Bakgrunnen er en invitasjon fra Rambøll som har etablert lokalkontor i østkyst-byen, samt at Eimskip har opprettet en godsrute mellom Nord-Norge og Portland.

Med var blant andre Mack, Tromsø havn med havnesjef, samt styreleder og politiker Jarle Heitmann, Graff, Hrogn AS og Sindre Helmersen.

Sistnevnte holder i hovedsak på med Helmersen Delikatesser, men er også med i styret til Tromsø Sentrum AS, og engasjert i byutvikling.

– Formålet med reisen var todelt. Jeg ønsket å se på mulighetene for min egen bedrift, samt å se hva næringslivene i en hektisk turistby gjør, sett i lys av økningen Tromsø har hatt i turisme. Vi fikk møte representanter for lokal næringsforening og representanter som gjør det samme som meg, sier Helmersen.