Skader på Ringveien ble meldt i 2014. Kommunen hevder skadene kommer av masseuttak gjort av bedrifter på nedsiden av veien.

LES OGSÅ: Kommunen saksøker åtte bedrifter for 11 millioner kroner (for abonnenter)

Høyres gruppeleder Erlend Svardal Bøe ba administrasjonssjef Britt Elin Steinveg om å redegjøre for når veien er planlagt reparert og klar til bruk. I formannskapet tirsdag kom svaret.

Britt Elin Steinveg

– Beboere og næringsdrivende som tidligere kjørte via Ringveien fra nord har nå trygg og fungerende adkomst via Ringvegen fra sør, og representerer ikke en faktor som tilsier at reparasjoner av veien skal fremskyndes, sier Steinveg.

Hun påpeker at denne type veirehabilitering egner seg best å gjennomføre i sommerhalvåret.

Møtes i retten

Ifølge administrasjonssjef har en ekstern geolog påvist at grunnen under Ringveien er ustabil som følge av masseuttak og sprenging på nedsiden av veien.

– Veien kan ikke gjenåpnes i nåværende tilstand. Det er anbefalt fullstendig utskifting av veilegemet og omfattende sikringstiltak på nedsiden, på privat eiendom.

Kommunen var i forrige uke i retten i et forsøk på å fryse verdiene i Tromsø Bilopphoggeri som har tatt ut masse nedenfor veien. Kommunen frykter at store verdier skal tas ut av selskapet før en rettssak til våren. Kjennelsen i saken om å fryse verdier er klar mot slutten av uka.

– Krav om erstatning for kostnader som kommunen pådras ved reparasjon av veien og eventuelt som følge av sikring på privat eiendom nedenfor, forfølges privatrettslig, og er gjenstand for søksmål. Hovedforhandling er berammet til mai 2018. Samlet kostnad for reparasjon og sikring er beregnet til cirka 17 millioner kroner, melder administrasjonssjef Steinveg.

Alternativ

Administrasjonssjefen mener videre at arbeid med veien ikke kan skje før grunnen er stabilisert og det er foretatt sikring nedenfor veien – på det som nå er privat grunn.

– Manglende sikring forfølges av byggesaksmyndighetene overfor eiere og andre aktører med ansvar for tiltaket. Vedtakene i saken er påklaget, og klagesakene er til behandling hos kommunen og Fylkesmannen. Den videre fremdriften er ikke mulig å forutsi før klagene er endelig behandlet.

Steinveg skisserer et alternativ fremgangsmåte der hele veien forskyves mot vest.

Alternativet er til utredning hos ekstern konsulent.

– Hvorvidt dette er et reelt alternativ beror på kostnadene som en slik fremgangsmåte vil medføre. I dette bildet inngår også tomtekostnader og avtale med berørte naboer på vestsiden, ettersom kommunen selv ikke er eier av disse arealene, sier administrasjonssjefen.

– Bør holdes adskilt

Høyres Erlend Svardal Bøe mener tempoet må opp i administrasjonen slik at veien blir rehabilitert raskt.

Erlend Svardal Bøe

– Dette er en viktig næringsvei. Dagens situasjon bidrar til å gjøre det vanskeligere for næringslivet i området, sier Bøe, som lover å jobbe videre for en raskere rehabilitering av veien.

– Jeg mener forbedring av veien må holdes adskilt fra det som foregår i retten. En kommende rettssak til våren kan ikke forhindre utvikling av næringslivet i området, sier Bøe.

Han har selv tatt problematikken i øyesyn og snakket med flere av de berørte bedriftene.

– De er opptatt av at veien kommer på plass igjen slik at de kan drive bedre. For eksempel må HRS Metallco nå kjøre 2,6 kilometer for å komme ned til kaianlegget, mens de før veien raste kun måtte kjøre 320 meter, sier Bøe.