Samtidig som det er ansettelsesstopp i hele kommunen, øker kommunikasjonsavdelingen med to ansatte

Administrasjonssjefen mener det er helt nødvendig å få på plass to nye rådgivere.

TO TIL: To personer skal ansettes for å jobbe med kommunens digitaliseringsarbeid. Kommunikasjonssjef Pål Jakobsen mener det er nødvendig å jobbe med digitalisering i Tromsø kommune. Til venstre Britt Elin Steinveg, administrasjonssjef. Foto: Tor Farstad/Tom Benjaminsen

pluss

3. oktober var søknadsfristen for å bli kommunens nye innholdsrådgiver eller digital rådgiver. De to som trer inn i stillingene skal jobbe med kommunens digitaliseringsprosjekt.

SE OGSÅ: Disse har søkt på stillingene (for abonnenter)

– Målet med prosjektet er å fornye kommunens nettsider, og gjøre nettsidene våre mer tilgjengelig for innbyggerne. Innbyggerne skal kunne løse flere oppgaver på nett. En undersøkelse vi utførte i fjor blant 700 personer, viste at kun 43,7 prosent av de spurte fant det de lette etter på kommunens nettsider. Det er ikke gode nok tall og vi skal forbedre dette, sier kommunens kommunikasjonssjef, Pål Jakobsen.

Han opplyser om at kommunen i dag har rundt 7.000 ulike undersider. Disse skal reduseres til 500–600. Han opplyser at så godt som alt innhold som er på kommunens nettsider skal skrives om, slås sammen og/eller strykes.

Digitalisering

Han sier at de nye stillingene ikke skal brukes til en opprusting av kommunikasjonsavdelingens daglig drift.

– Dette er ikke stillinger som skal brukes til vanlig kommunikasjonsarbeid, men er del av kommunens digitaliseringsarbeid. Kommunikasjonsavdelinga har også fått mange nye oppgaver de siste årene. Blant annet har vi samlet all annonsering hos oss, noe som sparer kommunen 3,5 millioner årlig, sier Jakobsen.

Kommunikasjonsavdelingen har i dag seks ansatte - inkludert lærling, samt at byutviklingsenheten har en egen kommunikasjonsrådgiver.

Feil koster penger

Jakobsen forteller at kommunen har brukt Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) sine måter å beregne kostnader, og kommet fram til at det koster kommunen 7.740.000 kroner at innbyggerne ikke finner fram på nettsiden deres.

– De som ikke finner hva de leter etter på nett kommer til oss fysisk, ringer inn for å løse problemet, misforstår, slik at det blir feil i prosesser, eller så gir de opp. Det koster kommunen penger. Nett og digitale løsninger skal være førstevalget. Nye nettsider har som mål å redusere behovet for personlig betjening, sier Jakobsen.

– Er det rett bruk av offentlige midler å styrke kommunikasjonsavdelinga, når det er ansettelsestopp i kommunen, og kommunen styrer mot et merforbruk på flere titalls millioner?

– Det får du spørre noen andre om. Vi skal dokumentere en innsparing fra dette prosjektet, minst tilsvarende de ressursene vi putter inn. Det tror jeg vi skal vi klare, sier Jakobsen.

Ikke full ansettelsesstopp

Administrasjonssjef Britt Elin Steinveg sier at ansettelsesstoppen ikke betyr at det ikke skal ansettes flere.

– Kommunestyret har vedtatt en ansettelsesstopp. Det betyr likevel at det ikke skal ansettes noen. Vi har rutiner på hvilke stillingene vi må fylle, og hvordan vi skal gjøre det. Vi kan ikke la være å fylle opp turnus på sykehjem, i barnehage eller på skolen, som følge av ansettelsesstopp, sier hun.

– Alle nye stillinger skal godkjennes av seksjonsleder og avdelingsdirektør, og det gjelder alle sektorer. Samtidig må de være budsjettmessig dekning for tilsettelse, sier Steinveg.

– Kan ikke stoppe utviklingen

Administrasjonssjefen mener det er nødvendig med de nye prosjektstillingene for å bedre kommunenes nettsider.

– Når det gjelder de to stillingene tilknyttet digitalisering er det bevilget penger fra kommunestyret til digitalisering, og vi har budsjettmessig dekning. Vi kan ikke stoppe utviklingen i kommunen, og digitalisering er helt nødvendig.

– Dette er ikke en opprustning av kommunikasjonssektoren, men et prosjekt for å gjøre kommunen i stand til å kommunisere bedre digitalt, sier Steinveg.