I forbindelse med Statens stråleverns nasjonale tilsynskampanje med steder som tilbyr solarium, ble det av kommunen avdekket flere feil hos de fire største solsenter-aktørene i byen. De fire som ble sjekket var Solsenteret Tromsdalen, Brun og Blid, Sun2 og Tromsø Treningssenter. For Brun og Blid ble det kun avdekket feil ved solstudioet deres i Tromsdalen, mens for Sun2 var det avvik ved sentrene i Kroken, Giæverbukta og Kvaløysletta.

Alle aktørene har fått beskjed om at virksomheten ikke oppfyller de tekniske kravene til solarier. Dette betyr at det kan være feil på rørene eller at de ikke har riktig kode på seg.

Videre oppfyller ikke Solsenteret Tromsdalen og Sun2 kravene til alderskontroll samt informasjonskravet til den enkelte kunde.

Hos Tromsø Treningssenter handler ett av to avvik om manglende kunnskapsprøve hos alle ansatte som har kundekontakt.

App for tilgang til sentrene

FEIL: Til sammen fire aktører fikk påvist tekniske feil ved solsenger. Feilene vil ifølge rådgiver i kommunen ha lite å si for bruken av solariumene.

– Hovedintensjonen med tilsynet var å sjekke adgangskontroll og alderskontroll. Når vi først skulle ut, ville vi sjekke rørene også, men de tekniske feilene som er oppdaget har minimal betydning for effekten av solsengene, sier rådgiver for målrettet helsevern, Mona Yri, i Tromsø kommune.

Hun er derimot skeptisk til solstudioenes alders- og adgangskontroll.

– Hos de fleste solstudioene bruker kundene en app til å få adgang. Men utfordringen her er at man ikke alltid har en like god kontroll over hvem sin id som legges inn i appen, og derfor har de også fått pålegg om å rette disse avvikene, sier Yri og forteller at fristen for enten å klage eller rette avvikene er 3. november.

– Ikke noe feil med rørene

Daglig leder og innehaver av Tromsø Treningssenter, Oddvar Pedersen, sier til iTromsø at han trodde det holdt at han alene hadde kunnskapsprøven.

– Jeg synes det er urettferdig at de krever at alle ansatte hos meg skal ha kunnskapsprøven samtidig som de store solariumkjedene har ubemannede sentre, der det kun opplyses om en kontaktperson. Vi har levert inn en klage på det, så får vi se hva som blir resultatet, sier Pedersen og poengterer at han tar tilsynsrapporten med knusende ro.

– Det er ikke noe feil med rørene i sengene våre, men fra 1. januar 2017 kom det nye krav om at det skulle stå kode på rørene. Vi har rør til en verdi av 40.000 kroner som vi ikke ønsker å kaste, da de er like gode. Derfor bruker vi de, og det hadde tilsynet forståelse for, sier Pedersen.

– En årelang kamp

– Heksejakt: Det kaller leder i Solariumforeningen, Ronny Rath Pedersen, Strålevernets tilsynskampanje mot solstudioer.

Da iTromsø kontaktet daglig leder Kjetil Stoltz ved Sun2 og daglig leder Signor Antonsen ved Solsenteret Tromsdalen, som er de to aktørene med flest feil, ønsket ingen av dem å snakke med avisen og henviste til Solariumforeningen.

– Det har vært en årelang kamp når det gjelder aldersgrensen på 18 år samt kravet om betjening. Ulike ministre har ment ulike ting, men vi mener at Strålevernet driver en klappjakt på bransjen. Helse- og omsorgsdepartementet har eksemplifisert at det kan brukes bank id ved opprettelse av en brukerkonto, men skriver samtidig at det er opp til den enkelte bedrift å velge hvilken løsning som passer virksomheten. Sun2 og Solsenteret Tromsdalen bruker en type verifisering der man ikke benytter bank id, men det er fullt ut en like god løsning. Det har derimot ikke Strålevernet sjekket opp, og derfor oppleves det veldig rart at de kan kritisere noe de ikke har sjekket faktagrunnlaget for, sier leder Ronny Rath Pedersen i Solariumforeningen.

– Tilsynet har heller ikke avdekket at noen under 18 år får tilgang. Sentrene vil gå videre med dette, da det oppleves som en heksejakt fra Strålevernet, sier Pedersen.

– Veldig bra at de sjekker

Daglig leder av Brun og Blid, Thorbjørn Frantzen, er derimot svært fornøyd med at det gjennomføres kontroller og tilsyn.

– På Brun og Blid har vi stålkontroll, og vi har alt i orden med alderskontroll. Jeg synes det er kjempeflott at de gjør slike tilsyn, og det er veldig bra at de i tillegg sjekker rørene. Vi endret rørtype i år, og det kan se ut til at vi har byttet til et gammelt rør når det har vært en feil med en seng. Det er slurvete av oss, og sånn skal vi ikke ha det. Det ble byttet da vi oppdaget feilen, sier Frantzen.

Han har i motsetning til de to andre aktørene som kun driver solstudio, ikke fått påvist avvik ved alderskontroll.

– Hos oss må man ha en bank id for å opprette en brukerkonto. Dette er eneste godkjente elektroniske id, og selv om det var fryktelig dyrt, så byttet vi systemer på alle våre 130 sentre i landet da vi ble pålagt at vi skal unngå at personer under 18 år tar sol, sier Frantzen.

Avviser klappjakt-påstand

– Vi driver verken klappjakt eller heksejakt på solstudioer. Strålevernet og kommunene er tilsynsmyndigheter og vår rolle er å føre tilsyn med det regelverket som er fastsatt av regjeringen og på den måten sørge for at kravene i regelverket etterleves av bransjen, sier avdelingsdirektør Hanne Kofstadmoen i Statens strålevern.

Hun presiserer at det er kommunene som foretar tilsynene, og at hun ikke kjenner de konkrete tilfellene i Tromsø.

– Nå vet jeg ikke konkret hvilken app det er snakk om i dette tilfellet, men vi har vært inne og sjekket alle appene og konkludert med at de som benytter bank id eller innloggingsmetoder som sikkerhetsmessig er på nivå med dem som benyttes i ID-porten, er akseptabelt. Der det er blitt gitt avvik er det fordi verifiseringen ikke er god nok. Vi har sett eksempler på brukerkontoer der man legger inn et navn, noen annens fødselsdato og benytter et tredje kredittkort. Da vet man ikke hvem som faktisk soler seg.