Vel å merke foregår det hele på skolebenken – og uten at resultatene får effekt utenfor Campus i Breivika.

For alt skjer simulert inne i datamaskinene i laboratoriet "SimFish".

Enkelt fortalt er SimFish en simulator der studentene får løse realistisk oppgaver knyttet til fiskeri, ressursforvaltning, lovgivning og miljøspørsmål – for å nevne noe.

Spillbasert undervisning

Professor Petter Holm sier at SimFish er basert på spillteknologi, men at "universet" er bygget opp rundt realistiske forutsetninger.

Og at studentene virkelig får bryne seg på tøffe utfordringer.

BESØKTE TROMSØ: Kunnskapsminister Henrik Asheim besøkte Tromsø tirsdag.

Han forteller at forskjellige komponenter er lagt inn i simuleringene slik at realismen skal bli størst mulig.

– De skal få prøve seg i kritiske situasjoner som de ikke kan få ta del av når de er i praksis – og de skal prøve å finne løsninger, sier Holm.

Tirsdag besøkte kunnskapsminister Henrik Asheim (Høyre) labben – og han ble imponert over kreativiteten.

Prøve og feile uten frykt

– Dette er helt i tråd med det vi la fram i vår kunnskapsmelding i Stortinget – det å koble studentene tettere på den "virkelige verden" for å få praksis og erfaring, sier Asheim til iTromsø.

Selv om undervisningsseansen foregår i en datasimulator mener statsråden at det er nyttig kunnskap som studentene får.

– De får prøve og feile – uten at det får kritiske konsekvenser – samtidig som det er realistiske oppgaver de får, sier han.

Interessegrupper

Forhold som er programmert inn i simuleringene er eksempelvis

• Tilgjengelige ressurser

• Lovgivning

• Miljøkrav

• Næringsinteresser

• Urbefolkninger

Disse forholdene legges til grunn for hvordan simuleringene utvikler seg.

– Dessuten har vi lagt inn en arena for forhandlinger – og det har vært så realistisk at det faktisk skjedd at studenter har forlatt forhandlingene i protest, forteller Petter Holm.

Fiskerikandidat Ingeborg Myring Bekkavik og noen av studiekameratene gjennomførte simuleringsspillet "FishBank" da statsråden kikket innom. Hun fortalte at det handler om å finne et kompromiss mellom de forskjellige interessegruppene som har et forhold til fiskeriressursene.

Må balansere

– Vi prøver å finne en balanse mellom forskjellige hensyn – og så får vi karakterer som viser hvor godt vi lykkes – om vi scorer høyt på miljø kanskje vi ikke scorer så høyt sett fra industriens ståsted, sier hun.

Kunnskapsminister Henrik Asheim var som sagt imponert over både tilnærmingen og kvaliteten på den datasimulerte undervisningen.

Han tror at måten å jobbe på kan overføres til andre undervisnings- og fagfelt.

– Jeg ser for meg at lærerutdanningen kan ta i bruk systemet. Når lærerne må ta en master så er det viktig at de får større innslag av praksis – og da kan dette være en måte å gjøre det på, sier Asheim.