Fiskeriselskapet Utvik Senior AS har fått tilbake kvoten som sto på «Utvik Senior» som forliste i 1978. I 2007 kjøpte Tromsø-rederiet Båragutt AS seg inn i selskapet, og det har vært drevet fiske på kvoten. I 2018 skal kvoten fiskes på det nye fartøyet «Flobjørn».

En av de minste i Norge

Det er ikke en hvilken som helst båt rederiet Utvik Senior AS skal bygge. De har valgt å gå for en noe uvanlig minitråler. «Flobjørn» er 19,75 meter lang og åtte meter bred, og under bygging i Tyrkia.

– Det er en ferskfisktråler som vil holde seg nærmere kysten enn de større trålerne gjør. «Flobjørn» blir en av de minste trålerne i Norge, sier Terje-André Hansen som er styremedlem i Utvik Senior AS.

UNDER BYGGING: «Flobjørn» bygges på det tyrkiske verftet Ozata.

Ankommer i januar

Hansen er også daglig leder i tromsørederiet Båragutt AS som eier 49 prosent av selskapet. De resterende andelene eies av etterlatte fra forliset i 1978.

Kvoten for 2017 var i runde vekter 518 tonn torsk, 197 tonn hyse, 225 tonn sei nord for 62. breddegrad, samt fartøykvote på fisket Sei sør, Uer nord og blåkveite.

– Selv om tråleren er av mindre skala, blir det ett effektivt og godt utstyrt fartøy som vil kunne fiske kvotene. Driftsmessig vil mannskapet gå inn i en 1:1 turnus, sier Hansen.

Fiskekvoten har en klausul om at den ikke kan selges videre før i 2020.

MODERNE: Ifølge NSK Ship Design er baugen på «Flobjørn» en nyvinning.

Overleveringen av fartøyet skjer i månedsskiftet november-desember. Etter overlevering skal fartøyet fraktes fra verftet Ozata i Tyrkia til Tromsø. Forventet ankomst i Tromsø er i januar 2018. Da skal fabrikken på tråleren monteres, og i februar 2018 vil fartøyet være i drift.

– «Flobjørn» skal driftes og administreres fra Tromsø. Det blir i å regne for en Troms-båt. Arbeidet med å få tak i mannskap starter snart, og vi regner med å være fulltallige i løpet januar, sier Hansen.

Flere vil ha minitrål

Harstad-bedriften NSK Ship Design som har tegnet minitråleren «Flobjørn».

– Den største nyvinningen på dette fartøyet er baugen på båten. Vi har utviklet helt nye løsninger som kommer til å redusere stampingen betraktelig og gi fartøyet en jevnere bevegelse gjennom vannet, sier salgssjef Thomas Myhre i NSK til Maritimt Magasin.

«Flobjørn» blir også rigget for snurrevad. Fartøyet frakter fisk i kasser med is, og kan moderniseres til å frakte levende fisk i bulk.

– Etter at vi lanserte «Flobjørns» design med minitrålkonsept, har vi fått flere henvendelser fra fiskeriselskap rundt om på kysten, sier Myhre til iTromsø.

Hvor mye den nye minitråleren koster, er foreløpig en hemmelighet.