Samtidig mener hun at Miljøpartiet de Grønnes forslag om tak på antall passasjerer og anløp er noe snevert.

– Sett fra mitt ståsted så er det noe begrenset å kun se på et daglig tak i trafikken til Tromsø, sier hun til iTromsø.

Hun har registrert at andre byer i Norge har innført – eller har planer på å finnføre – fysiske restriksjoner for cruisebåttrafikken.

Vil satse på andre tiltak

At Tromsø kan gjøre noe lignende vil hun ikke avvise helt og holdent, men hun mener at man må se litt lenger når det kommer til å gjøre cruisetrafikken mer miljøvennlig.

– Er vi sikre på at det kun dreier seg om kapasitet i havnene og byene som er det beste – eller er det andre tiltak vi bør prioritere, sier hun.

Hun etterlyser nasjonale – eller aller helst internasjonale regler for cruisetrafikken i nordlige farvann.

– Cruiseskip er store syndere

Hun peker på at næringen har få begrensninger i Nord-Atlanteren.

– De kan bruke tungolje når de trafikkerer våre farvann, og de har heller ikke krav til søppelordninger. Cruiseskip er store syndere når det kommer til å spre plast i havene, sier hun.

Ordføreren ønsker et nasjonalt regelverk som klargjør krav til søppelordning og tungolje.

Vil ha landstrøm i havnene

Andre ting som hun mener bør komme foran trafikktak er eksempelvis etableringen av landstrøm i havnene slik at skipene slipper å gå på tomgang mens de ligger til land.

Tromsø kommune, fylkeskommunen, Tromsø havn og Visit Tromsø har nettopp startet arbeidet med å lage en langsiktig cruise-strategi

I denne legges det opp til at cruisepassasjerene skal legge igjen mer penger i byen mens de er her.

Vil bli snuhavn

Blant annet ser man på det faktum at svært få – kun 30 prosent – av passasjerene har forhåndsbooker aktiviteter når de kommer til Tromsø.

Et annet saksfelt som vil bli prioritert er å gjøre Tromsø til en «hub» i cruisetrafikken langs Norskekysten.

– Vi ser på mulighetene med å etablere Tromsø som snuhavn eller starthavn for cruisetrafikken.

– Det betyr at vi kan få mer trafikk til og fra byen med fly, hotellene vil få flere overnattingsgjester – og det vil gi økte inntekter til langt flere reiselivsbedrifter enn i dag, sier hun.