Like etter klokken 14.30 tirsdag ettermiddag ble gravide Sara Katrine Olsen kastet av 26-bussen i Tromsø sentrum.

Mobilletten hadde ifølge henne selv slutte å fungere, og hun fikk ikke bekreftet billettkjøpet da appen hadde hengt seg opp.

Til iTromsø fortalte hun onsdag om hvordan bussjåføren begynte å skrike til henne da hun ikke fikk appen til å fungere. Ifølge Olsen ville han ikke høre på hennes forklaring, og kastet henne av bussen.

– Han hudflettet henne

Nina Simonsen (63) var samme dag vitne til at en passasjer ble kastet av bussen av bussjåføren. Dette var etter alt å dømme en annen hendelse enn den som Sara Katrine Olsen var involvert i.

– Han ropte og skrek og var skikkelig ufin med henne. Hun gråt og han fortsatte å hudflette henne. Hele bussen hørte det. Og jeg tror alle var like rystet. Jeg ble i alle fall helt sjokkert. Man kan ikke behandle folk slik, sier Simonsen.

Etter at hun kom hjem, sendte hun en klage til Nobina. Simonsen forteller at hun var vitne til flere hendelser på bussturen fra Tromsø sentrum til Tromsdalen.

– Det startet med at han ved torget ikke ville slippe på to passasjerer som kom til bussen idet døren gikk igjen. Han lot dem ikke komme på. Så var det denne hendelsen med kvinnen som ble kastet av. Da bussen kom til andre siden av brua, lot sjåføren en kvinne komme på, uten å betale. Og han så tydelig at hun gikk om bord. Og ved Pyramiden nektet sjåføren å slippe på en gutt i 10–12 årsalderen. Da noen spurte ham om hvorfor gutten ikke fikk komme på, svarte sjåføren at han ikke likte gutten. Det er jo helt hårreisende, sier Simonsen.

Les også: Kjærestepar ble stoppet av billettkontrollører - ble truet med politi

– Skremmende

Simonsen forteller at hun kjenner til sjåføren fra tidligere.

– Jeg har sett ham være ufin mot ulike passasjerer flere ganger. Jeg synes det er skremmende at han kan komme unna med noe slikt, men da jeg så saken om Olsen i avisa, tenkte jeg at jeg burde fortelle hva jeg så. Vi må kunne stole på bussene, og ikke at folk blir kastet av når det er noe feil med appen. Jeg så selv at hun fortvilet forsøkte å få den til å fungere, men den hengte seg bare opp, sier Simonsen og legger til:

– Da jeg så svaret til Magnar Nilssen, ble jeg sint. Han kan ikke forsvare en slik hendelse. Jeg mener at denne sjåføren ikke er skikket til jobben, og at Nobina må ta ansvar for det som har skjedd.

Les også: Bussjåfør overfalt av beruset person

– Så brutalt kan det virke

Da iTromsø kontakter driftssjef Magnar Nilssen i Nobina, kjenner han ikke til hvilken bussjåfør det gjelder. Han sier at selskapet håndterer klager som gjelder sjåførene.

– Vi skal selvfølgelig undersøke saken, men jeg finner det rart at han har latt noen komme på bussen uten å ha gyldig billett. Hvis noen derimot ikke har gyldig billett, så får de ikke reise med oss. Så brutalt kan det virke, men slik er det. Men uavhengig av dette skal sjåførene våre opptre ordentlig og ikke kjefte på passasjerene, sier Nilssen da iTromsø forteller ham hva Simonsen opplevde.

– Men hvis det er en teknisk feil i appen, så er det vel ikke kundens feil at man ikke får kjøpt billett?

– Det er ikke vår app, så det må du spørre Troms fylkestrafikk om.

– Det er jo dere som kjører bussene. Mener du at man som kunde skal ringe Troms fylkestrafikk hvis appen ikke fungerer?

– Det heter seg at man skal ha en gyldig billett. Da må du ordne deg en gyldig billett. Det kan man gjøre ved å kjøpe på automat eller med kontanter om bord i bussen.

– I dag er det mindre vanlig å ha kontanter på seg.

– Da må man ordne seg det når man skal ut å reise. Man må ha gyldig billett. Slik er regelverket, sier Nilssen og påpeker at Nobina må få beskjed fra Troms fylkestrafikk hvis appen er nede og de skal slippe på folk gratis.

– Og når det gjelder sjåføren så har vi rutiner på hvordan vi følger opp slike klager.

– Hva vil være konsekvensen for ham?

– Vi vil ikke si noe om hvordan våre interne rutiner er, så det ønsker jeg ikke å svare på.

Les også: Seks selskaper kjemper mot Nobina om å overta bybusskontrakten

– Ikke kundens feil

– Det var en bakomliggende feil hos betalingstjenesten. Slikt er vanskelig for oss å oppdage da vi er avhengig av melding fra leverandøren av Mobillett. Dette må vi se på i samarbeid med leverandøren, men det er vårt ansvar at appen skal fungere, sier daglig leder i Troms fylkestrafikk, Kurt Bones.

Det er de som er ansvarlige for Mobillett-appen, og skal dermed gi beskjed til Nobina hvis det er tekniske problemer med den.

– Vi får se på rutinene i samarbeid med Nobina for hvordan vi kan nå alle sjåførene når slikt skjer, sier Bones.

Han poengterer at kunden ikke skal lide når appen er ute av drift.

– Det kan høres firkantet ut, men alle har ansvar for å sørge for at de er billettert. Slik sett har bussjåføren gjort jobben sin, men når man tar i betraktning at det er en app som ikke har fungert, så burde vi gått ut med en beskjed om tekniske feil. Publikum skal ikke lide for at en app ikke fungerer.

OPPDATERING: iTromsø skrev først at Nina Simonsen hadde observert episoden der Sara Katrine Olsen ble kastet av bussen. Det er etter alt å dømme ikke tilfellet. Simonsen har trolig observert en annen, liknende hendelse samme dag. (Red.anm.)