For et par uker siden ble lommeboken til Steffen Isaksen (23) stjålet. Alle kortene ble sperret og han bestilte et nytt kredittkort fra DnB i posten.

Omtrent på samme tid bestilte moren hans, Elin Isaksen, et kredittkort fra Norwegian. Kredittkortene kom aldri, og Steffen Isaksen begynte å lure på hvor det ble av.

– Jeg logget inn i nettbanken og sjekket kontoen. Da så jeg at kortet mitt hadde blitt brukt. 3.500 kroner var trukket fra kontoen min, forteller han.

Kortet hadde blitt brukt til å åpne en PayPal-konto, og 23-åringen kan dermed ikke se hvor pengene hans har blitt brukt eller hva de har blitt brukt på.

Vil advare andre

Ettersom Elin Isaksen heller ikke hadde mottatt sitt kort, sjekket hun også om det kunne ha blitt brukt.

– En krone hadde blitt trukket fra kontoen min, så det kan se ut til at de har prøvd å åpne en PayPal-konto med kortet mitt også, sier hun.

SVINDLET: Da Steffen Isaksen sjekket bankkontoen sin oppdaget han at noen hadde opprettet en PayPal-konto med hans kredittkort, og brukt 3.500 kroner.

Mor og sønn Isaksen mener kortene må ha blitt stjålet fra deres private postkasse i Bjørkås terrasse, som de deler. De ønsker nå å advare andre, så ikke flere opplever å bli svindlet.

– Vi fikk jo begge tilsendt kortene omtrent samtidig, så det er den eneste muligheten. Vi har kontaktet både DnB og Norwegian, og begge bekreftet at de har sendt kortene til oss i posten, sier Elin Isaksen, og fortsetter:

– Folk bør være oppmerksomme. Vi skal bytte postkasse nå så vi kan låse den og unngå at dette skjer igjen.

Må betale avdrag

De to var raskt ute med å sperre kortene sine da de oppdaget hva som hadde skjedd, og Steffen Isaksen er i kontakt med DnB.

– Saken min er sendt til bankens reklamasjonsavdeling. Før de har fattet en beslutning, må jeg betale minstebeløpene på kredittkortet så jeg ikke får purring, sier han.

23-åringen reagerer på at tyvene har kunnet bruke kortet hans uten å ha tilgang på hans bank-id.

– Vanligvis må du jo gjennom ekstra sertifisering når du handler på nettet, så jeg skjønner ikke hvordan de har kunnet handlet med kortet mitt. Man skulle jo tro det var et mer sikkert system.

– Skal ikke bli skadelidende

DnB har ikke mulighet til å uttale seg om enkeltsaker, men kan fortelle at kunder som blir svindlet, vil kunne få pengene tilbake.

– Det er viktig at kunden melder fra til oss. Deretter følger vi opp saken og anmelder dersom det er nødvendig. Det er beklagelig når sånt inntreffer, og kunden skal ikke bli skadelidende i tilfeller der det åpenbart er svindel, sier kommunikasjonsrådgiver i DnB, Andreas Nyheim.

Han forteller at det er mange ulike metoder for svindel, og at DnB bruker store ressurser for å unngå at deres kunder skal oppleve det samme som Steffen Isaksen.

– I tilfeller med digital svindel, vil det heldigvis ofte være digitale spor man kan følge slik at man får pengene tilbake, sier Nyheim