Frenk Osbakk har løst UNN fra taushetsplikten i forbindelse med at iTromsø omtaler sykehusinnleggelsen hans. UNN har likevel valgt å uttale seg generelt i saken via presseavdelingen på sykehuset.

BAKGRUNN: Frenk (50) har vært innlagt nesten 50 dager på UNN: – Skremt over hygienen på sykehuset

– Vi ønsker av ulike årsaker ikke å gå inn på den aktuelle pasienthistorien, men har hver dag som mål å gi alle pasienter en best mulig behandling ved UNN. Ved vår avdeling følger vi kontinuerlig opp de prosedyrer for smittevern som gjelder ved sykehuset, og vi registrer ut fra aktiviteten for vårt behandlingsområde en svært liten andel infeksjoner. Risikoen for å pådra seg en alvorlig infeksjon etter hjertekirurgi er cirka 1 prosent, og årsakene til dette er ofte sammensatte og varierende mellom ulike pasientgrupper, sier avdelingsleder Knut E. Kjørstad ved Hjerte-, lunge- og karkirurgisk sengepost.

– Bryter retningslinjer

Om forholdene som Osbakk har observert og er kritisk til uttaler smittevernoverlege Torni Myrbakk følgende:

BRYTER RETNINGSLINJER: Smittevernoverlege Torni Myrbakk erkjenner at ansatte noen ganger bryter retningslinjene for smittevern.

– Det er klare retningslinjer og prosedyrer for smittevern i sykehuset, og det pågår et kontinuerlig arbeid for å øke etterlevelsen av disse prosedyrene. Men vi er også klar over at ansatte bryter disse prosedyrene. Dette kan skyldes for dårlig opplæring eller dårlig tid. Det er avdelingsledelsen som har ansvar for å sikre at de ansatte er godt nok opplært og følger prosedyrene. Dersom en telefon eksempelvis besvares midt i en prosedyre, skal hanskene skiftes og hendene sprites mellom hanskebytte, sier Torni Myrbakk.

UNN mener beskrivelsene og hendelsene er for uklare i de øvrige forholdene som er påpekt i artikkelen til å kunne fastslå om smittevernprosedyrene er fulgt eller ikke, eller om det har påvirket den konkrete pasientbehandlingen.

– Vi scorer bra

UNN scorer godt på en rekke kvalitetsindikatorer i pasientbehandlingen som presenteres av Helsedirektoratet hvert tertial.

– Jevnt over skårer vi bra og får bekreftet at UNN leverer god pasientbehandling. Det bidrar ikke minst våre mange dyktige medarbeidere til gjennom en stor innsats hver eneste dag. I første rekke vil jeg trekke fram resultater for kreftpakkeforløp, reinnleggelser, infeksjoner og overlevelse. Så er det noen områder vi kan bli bedre på, også innen kreftpakkeforløpene, uttalte Einar Bugge, leder for Kvalitets- og utviklingssenteret i UNN til Pingvinavisa 27. september i år.