Veien forbi HRS Metallco ble helt stengt for gjennomkjøring etter skader som følge av masseuttak på nedsiden.

Milliontap

Bedriften lever av metallskrap, alt fra brødristere til biler og store kraner, som store lastebiler frakter til kai for utskiping. Avdelingsleder Nils Tokheim fortviler over situasjonen de ufrivillig er satt i. Han har regnet ut at stenging av Ringveien betyr økt kjørelengde for lastebilene fra 400 meter til 2,4 kilometer hver vei, i noen tilfeller enda lengre om vinteren.

På tre og et halvt år utgjør det 19.200 kilometer med lastebil, mot 1.400 kilometer dersom Ringveien hadde vært åpen.

– Netto utgjør det 17.000 kilometer mer kjøring, som igjen betyr 6.000 liter mer dieselforbruk enn nødvendig, mer slitasje på veier, farlige trafikksituasjoner på vinteren. Det betyr 1,1 millioner kroner i merutgifter for oss hittil, sier Tokheim.

Tynnslitt tålmodighet

Eierne til HRS Metallco sitter i Harstad og Oslo. Tromsøavdelingen har åtte stillinger.

– I en bransje med små marginer er et årlig tap på 250.000 til 300.000 kroner et betydelig innhogg i økonomien.

De står også i fare for å miste leietakere dersom veien ikke blir kjørbar snart.

– Vi har to leietakere som begynner å miste tålmodigheten. Det blir røde tall for oss dersom de forsvinner. Totalt er det 14–15 arbeidsplasser her,

sier Tokheim.

Reagerer på svar

Han mener kommunen ikke tar bedriftens problemer på alvor.

– Vi føler oss som kasteballer, jeg blir provosert når kommunen sier at det er tilfredsstillende. Derfor har vi satt advokat på saken.

Advokat Jens Johan Hjort i advokatfirmaet Rekve, Pleym & Co. mener kommunen er skyld i at rammebetingelsene for HRS Metallco er betydelig forverret. Han reagerer på svaret administrasjonssjef Britt Elin Steinveg ga i formannskapet 17. oktober på spørsmål fra Erlend Svardal Bøe (H) om når Ringveien blir reparert.

Administrasjonssjefen svarer at «det er gjort en vurdering vedrørende adkomst for beboere og næringsdrivende som tidligere kjørte via Ringveien fra nord. Disse har nå trygg og fungerende adkomst via Ringveien fra sør».

– Kommunen har helt siden 2014 visst hvilke utfordringer adkomstbegrensningene skaper for min klient. Kommunen har likevel aldri tatt turen hit for å drøfte dette med HRS Metallco. I dette lys er slike skrivebordsvurderinger svært provoserende, sier Hjort.

Meningsløst

Den tidligere Høyre-ordføreren reagerer på kommunens holdning overfor næringsdrivende, og mener kommunen kunne sørge for at veien ble kjørbar igjen, og hvem som betaler blir en sak mellom kommunen og partene i rettssaken. Som iTromsø har skrevet tidligere har kommunen saksøkt åtte bedrifter for 11 millioner kroner.

– Det er helt meningsløst å vente på rettssaken. Politikerne sier de er opptatt av å legge til rette for næringslivet, dette er en gyllen anledning til å gjøre ord til handling. Kommunen må snarest sørge for at HRS Metallco og de andre langs Ringveien får tilfredsstillende adkomst.

Ny betongsperring

Han mener at dersom dette hadde vært en vei med større trafikk, ville den vært satt i stand for lenge siden.

– Siden det bare er noen få næringsdrivende som rammes, ofres de. Det er hårreisende at kommunen glatt overser de store utfordringene dette får for driften.

I sommer ble Ringveien enda mer innsnevret som følge av fare for ny utrasing. I deler av veien er det bare lov å kjøre en bil av gangen.

– Over natta kom det opp et betonggjerde, med svært kort varsel, på grunn av akutt fare for utrasing. Det viser at kommunen kan være rask dersom de vil, sier Nils Tokheim.

Ikke før i 2018

Administrasjonssjef Britt Elin Steinveg viser til at hun leverte et notat til formannskapet om denne saken, etter spørsmål fra representanten Erlend Svartdal Bøe (H).

– Kommunen er godt kjent med at manglende gjennomkjøringsmuligheter representerer en ulempe for bedriftseiere på strekningen. Dette forstår vi og dette er selvsagt beklagelig. For kommunen som veieier er det likevel viktig å understreke at bedriftene har en eksisterende adkomst som er trygg og fungerende, slik det også ble formidlet i formannskapet, svar hun i en epost.

Steinveg peker på at denne adkomsten også benyttes av andre i samme situasjon som HRS Metallco.

– En rekke prosessuelle og praktiske forhold gjør dessverre at utbedring av Ringveien har tatt lengre tid enn ønskelig, men vi håper det vil være mulig å komme i gang med arbeidet i 2018, svarer administrasjonssjefen.

Tok arrest i midler

Nord-Troms tingrett kom denne uken med en kjennelse der 11 millioner kroner av midlene til Tromsø Bilopphuggeri fryses. Selskapet er én av de åtte bedriftene som Tromsø kommune saksøker i forbindelse med utrasingen av Ringveien.

Kommunen gikk rettens vei for å fryse midlene i frykt av at pengene skulle være borte ved en eventuell seier i erstatningssaken til våren.