– Innen to år vil Tromsø havn KF kunne tilby landstrøm på alle våre kaier og til de aller fleste fartøyene, skriver Ap-politiker og leder i havnestyret, Jarle Heitmann på sin blogg «Glad i Tromsø».

Millionstøtte

– Vi satser mye på landstrøm for å gjøre havna grønnere. Vi vil bygge ut for å tilby landstrøm ved alle kaiene, sier Heitmann til iTromsø.

I sommer fikk Tromsø havn vel 7,2 millioner kroner fra Enova for å kunne forsyne skip med landstrøm på kai 7 (hurtigrutekaia) og kai 8. Ifølge Enova-direktør Nils Kristian Nakstad skjer syv prosent av klimagassutslippene fra sjøfart mens skipene ligger til ro ved kai.

Kaier med landstrøm

Ifølge havnedirektør Halvar Pettersen er det i dag landstrøm på hele kaianlegget ved Grøtsund, 90 prosent i Breivika og full dekning på Prostneset når den nye havneterminalen står ferdig neste år.

– I 2017 og 2018 investerer vi rundt 22–23 millioner kroner, inkludert landstrøm i den nye terminalen, Vi har allerede landstrøm ved de andre kaiene i byen, sier Pettersen.

Presse rederne

Bellona har regnet ut at et de store cruiseskipene forbruker rundt 30 tonn drivstoff i døgnet når de ligger ved kai. Det tilsvarer utslippene til cirka 13.000 biler.

– Det er en nasjonal oppgave å legge press på rederinæringen for å satse på skip som kan ta i bruk landstrøm, men vi vil være i forkant av utviklingen. Vi kan påvirke ved å gi gode tilbud på landstrøm sånn at de slipper å kjøre på dieseldrevne hjelpemotorer ved kai. Det vil også være lavere havneavgifter for nullutslippsskip, sier Jarle Heitmann.

Ikke stor nok kapasitet

I dag kan Tromsø havn levere landstrøm til de fleste marinefartøyene, forskningsfartøy, fiskefartøy, lastefartøy og etter hvert til Hurtigruten. Men til tross for millioninvesteringer i landstrøm vil det ikke være stor nok kapasitet til cruiseskipenes behov. Dermed vil ikke all dieselrøyken forsvinne fra Tromsøysundet med det første.

– Vi har rundt 100 cruiseskipanløp årlig. De største trenger åtte til ti megawatt og så mye kapasitet har vi ikke. Skulle vi være i stand til å levere landstrøm når det ligger tre store cruiseskip ved kai samtidig, ville det betydd investeringer på anslagsvis 140–150 millioner kroner. En sånn utgift er vi ikke i stand til å bære alene, sier Halvar Pettersen.