Stillingene er knyttet til revenue, som innebærer arbeid med prising, omsetning og salgsinntekter.

Kommunikasjonsdirektør Anne Marit Bjørnflaten avviser at det ligger noe dramatikk bak flyttingen.

– De ansatte innen revenue jobber tett opp mot markedene våre, og den globale og kommersielle avdelinga som vi har i Oslo. Derfor samler vi nå stillingene i Oslo, slik at vi rendyrker den kommersielle avdelinga. Det betyr ikke at Tromsø-kontoret blir mindre viktig, sier hun og utdyper:

– Vi sitter med kritisk kompetanse i Tromsø innen for en rekke felt. Vi har bygd opp vår maritime avdeling, og bygd opp sikkerhetsavdelingen. Her ligger også HR, regnskap, finans, produktutvikling og kommunikasjon for å nevne noen, sier Bjørnflaten.

– Kontinuerlig endring

– Planlegger dere å flytte flere funksjoner fra Tromsø til Oslo?

– Hovedkontoret ligger i Tromsø, men det er klart at som alle andre virksomheter vurderer vi kontinuerlig hvordan vi best kan få en hensiktsmessig organisering, det er en del av den løpende driften. Men vi har ingen konkrete planer.

– Så vil jeg si: De planene vi la fram for Eidkjosen viser at vi ønsker å satse langsiktig i Tromsø, sier hun, og viser til planene om å bygge egen havn og turistanlegg i Eidkjosen.

To blir i Tromsø

Bjørnflaten forteller at to av de tre ansatte har fått andre oppgaver på Tromsø-kontoret, mens den tredje har fått tilbud om å jobbe i Oslo.

– De ansatte i Hurtigruten har forståelse for at de jobber i et globalt selskap, hvor det hele tiden vil være løpende prosesser på organisering, for å være organisert best mulig. Derfor er det viktig at vi har gode prosesser når det skal skje endringer.

Hemmelig størrelse

Bjørnflaten forteller at Oslo-kontoret og Tromsø-kontoret er omtrent like store, men vil ikke si hvor mange ansatte de ulike kontorene har.

– Det er ikke tall vi pleier å gå ut med.