Over nyttår går fristen ut for å delta i anbudsrunden til Samferdselsdepartementet som har delt verdens vakreste sjøreise i tre. Det vil ikke Skjeldam & Co ta hensyn til. Rederiet vil derfor by på hele sambandet mellom Bergen og Kirkenes med samtlige 11 skip i potten.

Med dagens bredeste glis gjorde konsernsjefen det klart at han kan dette best. Under torsdagens pressekonferanse ble det klart Hurtigruten legger inn bud på hele kystruten.

– Vi har materiellet som skal til for å håndtere gods, passasjerer og ikke minst de værmessige forholdene som er på ruten. Dette har vi gjort i generasjoner. Vi har verdens mest kompetente ansatte, stordriftsfordelene og vårt internasjonale nettverk. Dessuten er vi klar over hvor mye vi betyr for kysten. Det skal vi kjempe for å bevare, understreket Daniel Skjeldam.

Les også: Hurtigruten kan komme til å droppe anbudet (For abonnenter)

– Uten en avtale vil vi stå friere

Tidligere i høst uttalte den samme Skjeldam at Hurtigruten ikke er avhengig av en statlig avtale for å kunne operere langs kysten. Årsaken var at kun en liten del av omsetningen kom fra myndighetenes tilskudd.

– Det gjelder fortsatt. Dersom vi ikke skulle nå opp i kampen om deler eller hele kystruten, vil vi operere som i dag. Eneste forskjell blir at vi ikke kan ta med lokale passasjerer underveis.

– Uten en avtale vil vi stå friere. Det innebærer blant annet at vi kan sløyfe anløp når været er som verst. Men utgangspunktet er at vi skal anløpe samtlige 34 havner, sier Daniel Skjeldam.

Med tanke på at andre aktører kan kaste seg på anbudskarusellen, er konsernsjefen forsiktig med å snakke om detaljer.

– Ved forrige budrunde var det ingen som snakket miljø. Til tross for det, har våre skip seilt på miljøvennlig drivstoff og vi benytter landstrøm på de stedene det er mulig.

– Når myndighetene har miljø som ett av mange krav, har vi en fordel. Det har vi også på de fleste andre områdene fordi dette er noe vi har gjort i over 100 år.

Les også: Hurtigruten frifinnes for usaklig oppsigelse

kunngjorde: Torsdag formiddag gjorde konsernsjefen det klart at Hurtigruten skal delta i anbudskampen for verdens vakreste sjøreise.

Forsinket og delt

Det nye kystruteanbudet skulle vært ute før sommerferien, men ble først forsinket og siden delt opp i tre mindre pakker.

Fristen for å levere inn anbud går ut 3. januar. Departementet tar sikte på at kontrakt kan inngås innen utgangen av mars neste år.

– Vi kunne ventet til anbudsfristen gikk ut før vi sa noe. Men som et ansvarlig selskap, med flere tusen ansatte og mange lokale samarbeidspartnere, ønsker vi å være åpne og transparente om sentrale beslutninger, sier Skjeldam.

Avtalen mellom Hurtigruten AS og staten går ut ved årsskiftet 2020/-21.

Daniel Skjeldam sier at uansett utfall av denne prosessen, vil konkurransen langs kysten bli tøffere.

– Kampen om passasjerene vil øke. Men også her jobber vi godt – blant annet ved å bruke rundt milliarden på å selge norskekysten i utlandet. Det er mer enn Innovasjon Norge bruker på sine kampanjer, konstaterer hurtigrutesjefen.

Les også: Havnesjefen om Hurtigruten: - Vi trenger dem ikke