– Jeg dro rett fra nattevakt i hjemmetjenesten på Kvaløya til Jekta. Jeg var her klokka 08.30, og parkerte strategisk for å unngå «bulkesonen». Her er det ingen inngangsparkering, sier Cecilie Dahl Karlsen.

Masse turklær

iTromsø treffer henne med full handlevogn på Sport Outlet på Jekta, på vei til kassa for å betale. Det er lange køer ved alle kassaapparatene.

I handlevogna befinner deg seg tre brett med cola på boks, rattkjelke, termoser og masse barneklær.

– Jeg kjøpte cola til meg selv på Obs for jeg drikker ikke kaffe. Vi er en turfamilie så er går det i fleece og ytterklær. Jeg har tre unger som trenger klær fra innerst til ytterst. Det jeg har kjøpt ville sikkert kostet fire-fram ganger mer ordinært.

«Studiedag»

Ikke alle ville være med på bildet da iTromsøs fotograf skulle ta bilder på av handleglade på Jekta. «Ikke ta bilder, jeg er på jobb», var det flere som sa.

– Jeg møtte ei venninne som sa at hun hadde «studiedag». For folk med trangt budsjett er det mulig å gjøre seg noen kupp på en sånn dag, mener Cecilie Dahl Karlsen.

Bare fornuftige kjøpt

Alle kjøpene hennes var nøye planlagt på forhånd, og hun holdt seg fortsatt strengt til planen da iTromsø møtte henne.

– Det er sikkert mange som kjøper ting de ikke har behov for, som ikke er like bevisst som meg. Jeg har vært på vindusshopping på forhånd og har sjekket ut hvilke tilbud jeg skulle kjøpe. Jeg er alltid bevisst på hva jeg handler på Black Friday, og jeg har bare gjort fornuftige kjøp, sier hun, og tar en slurk av en av colaboksene hun har åpnet.

Tatt seg fri

Senterleder Laila Myrvang på Jekta inviterte til gratis frokost i anledning Black Friday. Køa av frokostsultne slanget seg gjennom kjøpesenteret.

– Black Friday har bare blitt større og større, og det blir nå tredje året vi satser på det ordentlig. Enkelte har tatt seg fridag for å handle de mange tilbudene våre 130 senterleietakere har. Det virker som folk har planlagt nøye og gått gjennom tilbudene på forhånd, sier Myrvang.

Brøt sammen

Da Jekta la ut Black Friday-tilbudene på sine hjemmesider torsdag kveld, brøt nettet sammen.

– Vi måtte ha folk på jobb for å få systemet opp igjen. I fjor hadde vi 29.000 besøkende og en omsetning på 19 millioner kroner på Black Friday. På en helt vanlig fredag ligger omsetningen på mellom ni og ti millioner kroner, så vi dobler omsetningen denne dagen, sier senterlederen.