Høyesterett møttes tidligere i måneden for å avklare om byggingen av Langsundforbindelsen i Karlsøy er i strid med FNs konvensjon om urfolks rettigheter.

Reinøy reinbeitedistrikt anket til Høyesterett fordi de mente at dommen fra lagmannsretten, som falt i desember i fjor, blant annet var basert på feil rettsanvendelse og feil bevisvurdering.

Tirsdag kom utfallet: Høyesterett forkastet anken.

– Egner seg ikke i FN

Det var imidlertid uenighet i retten. To av fem dommere stemte mot å forkaste anken.

– Det er flertallet i Høyesterett som er avgjørende, uansett om det blir 3–2 eller 5-0, påpeker advokat Johan Fredrik Remmen, som representerte Troms fylkeskommune i saken.

– Så nå blir det snart tunnel?

– Det er ikke mitt bord, men nå er det i hvert fall ingen rettslige hindre fra å starte bygging.

Advokaten tror heller ikke saken vil ende opp i FNs menneskerettighetskomité.

– Jeg kan ikke se at det er et folkerettslig grunnlag i saken som egner seg å ta videre til FN. Dette er kun snakk om et lite inngrep i reindriften.

– En gledens dag

Karlsøy-ordfører Mona Pedersen (Felleslista) har ikke lest dommen, men har fått med seg Høyesteretts konklusjon.

– Det er en god nyhet at Høyesterett har avvist anken. Det er en gledens dag, ikke bare for Reinøya, men for hele kommunen, mener hun.

Slipper å oppfylle stigningskrav

Avgjørelsen i Høyesterett er ikke den eneste nyheten som nå gleder ordføreren.

Ifølge tunnelsikkerhetsforskriften er det ikke tillatt med mer enn fem prosent stigning i lengderetningen i nye tunneler, med mindre ingen annen løsning er geografisk mulig. Langsundforbindelsen har nå fått dispensasjon til å ha en stigningsgrad på hele åtte prosent.

– Hvis ikke hadde tunnelen måttet bli mye lengre. Nå som reguleringsplanen også er godkjent, føler jeg vi er ferdig med alle uforutsette hindringer.

Vil øke i pris

Nå trengs imidlertid en ny bekreftelse fra fylkestinget, en bompengeproposisjon og ny kostnadsberegning fra veivesenet før byggingen kan starte.

Prisen på forbindelsen er tidligere blitt anslått til 700–800 millioner kroner.

– Kan en langt høyere pris få konsekvenser for byggingen?

– Anslaget om 700–800 millioner kroner er fra 2013. Det eneste som vil gjøre at tunnelen koster mer, er vekst i pris- og lønnsnivået, og det må man jo regne med. Jeg tror ikke det får betydning for avgjørelsen fra fylkestinget, sier Pedersen.

– Et være eller ikke være

Ordføreren har tidligere argumentert overfor iTromsø at det er behov for en tunnel til en øy med kun 280 innbyggere.

– Dette handler ikke om innbyggerne på Reinøya, men om å få en fastlandsforbindelse, og da spesielt for dem som driver næring. På Reinøya har vi flere produksjonsbedrifter, og slik vei- og kommunikasjonsforholdene er i dag, oppleves det som en begrensning. Til slutt vil det være snakk om et være eller ikke være for bedriftene på Reinøya. Fergen er en flaskehals, og skal man fra Vannøya til Reinøya, tar det veldig lang tid fordi fergene ikke går samtidig, mener hun.

14. desember har styret i Langesundforbindelsen et møte, der også veivesenet skal delta. Der vil veien videre for tunnelutbyggingen bli ytterligere konkretisert.

– Svært skuffende

– Flertallets standpunkt er svært skuffende. Det er uheldig for en god arealforvaltning generelt, og for vanlige folk som rammes av større utbyggingsprosjekter spesielt, sier reineiernes advokat Knut Helge Hurum.

–  Jeg har ikke rukket å gjennomgå dommens begrunnelse med min klient, så nærmere kommentarer til flertallets premisser kan jeg ikke gi foreløpig, legger han til.

– Men vil dere vurdere å ta saken videre til FN?

– Det vil bli vurdert når vi har fått gjennomgått dommen nærmere.