Det er allerede kjent at de to kulturaktørene samarbeider om Jo Strømgrens «Nordens Paris», som blir Nordlysfestivalens åpningsforestilling på Scene Vest 25. januar.

Tirsdag ble nok en samarbeidsforestilling presentert: «Hvorfor kom du ikke før».

Satt opp i Tyskland

Stykket har urpremière i Prøvesalen i HT 31. januar. Liv Heløe fra Harstad står for manus, mens Berlin-baserte Amund Ulvestad er komponist.

Scenograf er Yngvar Julin, som også tidligere har samarbeidet med Liv Heløe med «Meet me», en teaterproduksjon for Den Nationale Scene.

– Stykket handlet om migrasjon, der en gutt blir drevet på flukt. I 2015 ble stykket jo veldig aktuelt, med flyktningkrisen, og nå spilles stykket rundt i Europa, forteller Heløe.

«Hvorfor kom du ikke før» tematiserer imidlertid fri vilje.

– Publikum blir med på reisen

Stykket handler nemlig om en ung mann, spilt av Karl Flyman, som brått reiser seg fra sengen, bestiller en flybillett og forlater alt han kjenner.

– Han flykter frivillig. Men vi stiller spørsmålet om han selv bestemmer det, eller om våre handlinger er forutbestemt av gener og oppvekst, sier Heløe.

Guttens opplevelser får publikum gjennom monolog og Ulvestads musikk, som spilles fra fire høyttalere.

– Vi får en surroundlyd, der lyden definerer rommet. Publikum havner midt i historien og får selv være med på reisen.

HT-sjef Inger Buresund vil også sende selve stykket på en reise etter Nordlysfestivalen.

– Det er ikke en særlig stor teaterproduksjon, så etter de fem forestillingene her på HT ønsker vi å ta med stykket ut på en reise til jazzklubber og andre mindre steder, sier hun.

Vil tilby noe for alle

Direktør Line Fusdahl i Nordlysfestivalen er glad for samarbeidet med HT. Hun ønsker en festival med et bredt program.

– Målet er at alle skal finne minst ett arrangement under Nordlysfestivalen de har lyst til å dra på. Ved siden av musikken har vi nå derfor både dans, teater, kunstscene og film representert på årets festival.

– Som for andre organisasjoner blir vi bedre om vi jobber i lag. Det har vi blant annet sett gjennom samarbeidet med NOSO på «The Sound of Music», mener scenograf Julin.