M.A.S. på Strandtorget ble startet av Mona Abelsen i 1997. Torsdag markerte forretningen sitt 20. år med gratis frokostpakke fra Kaffebønna til kundene.
– Det har vært 20 magiske, eventyrlige og suksessrike år, sier Abelsen.
LES OGSÅ: Fra spillgründer til møbelsnekker (Krever abonnement)
Trives med arbeidet
I anledning dagen åpnet butikken klokken 08.00, med frokostpakker til alle kunder.
– Det sto et titalls personer i kø og ventet allerede da vi åpnet, sier jubilanten fornøyd.
Abelsen mener formelen for å holde ut så lenge er enkel – man må trives med arbeidet.
– Jeg er både ærekjær og arbeidsom, og har tilknytning til det jeg driver med. Når ting svinger, må man ta tak i det med en gang, og dette gjelder nok alle bransjer, sier hun, og legger til:
– Dessuten er vi engasjerte i kundene og har god teft for å snu utvalget etter trendene.
LES OGSÅ: Lørdag feiret disse to bedriftene 15 og 20 år i sentrum: – Vi har hatt «stayer-evne» og pågangsmot (Krever abonnement)
Turisme øker salget
Klesbutikken er en av få i Tromsø som ikke er tilknyttet en kjede. Mange av de andre frittstående butikkene har gått gjennom generasjoner.
– Som en butikk som fortsatt driftes av gründeren, er vi nok ganske enestående, også på landsbasis. Hvert år ligger vi blant de fem øverste på bunnlinje og omsetningstall, forteller hun.
Den mye omtalte sentrumsdøden har Abelsen ikke merket så mye til, og forteller at den økte turismen i Tromsø har vært et godt supplement for omsetningen.
– Vi har solgt spesielt mye yttertøy til turister fra Asia. Det hjelper nok å ha hoteller til alle kanter, innrømmer hun.
LES OGSÅ: Så mye tjener byens næringslivstopper (Krever abonnement)
Miljøbevisst
Butikken i Tromsø er kanskje kjent for å omsette merkevarer i det litt øvre prissjiktet. Abelsen mener derimot at butikken passer for de fleste. For tiden har butikken også lagt mer vekt på å være mer miljøbevisst.
– Det er godt å se at den neste generasjonen bryr seg om miljøet. Vi prøver å gjøre det samme, og selger blant annet vesker laget av resirkulerte flasker, og skjerf der noe av inntekten går til UNICEFs vannprogram, forteller hun.
– Kommer du til å drive butikk i 20 år til?
– Det er jeg nok altfor gammel til, sier hun spøkefullt, og legger til:
– Men det blir nok i hvert fall ti år til.