«The Nature surronding Tromsø is ... Oh, come on. It’s fucking amazing! Seriously! Mountains, fjords, flora, fauna and fornication. In the fucking Arctic! Whales! Puffens! Even the muskox, a real stayer! What the fuck else do you need to know?»

Slik lyder omslaget til «A Poor Man’s Connoisseur Guide to the Best and ”Worst” of the ”Coolest” City in the North, Except Perhaps Reykjavik, with Grateful Thanks to the Gulfstream», boka som ble utgitt av Rakettkiosken i 2014. Da ble alle 3.000 eksemplarene solgt. Nå skal den utradisjonelle guiden relanseres.

Lansering i april

Daglig leder og styreleder av Raketten AS, Erlend Mogård-Larsen, står bak prosjektet.

– Vi har jobbet med tanke om relansering av ny versjon veldig lenge. Nå har vi flere samtaler med Visit Tromsø og fått til et veldig godt samarbeid sånn at vi kan nå ut til flere. Så har vi lyst til å gjøre det enda mer grundig denne gangen. Den første guiden vi lagde, ble laget veldig fort. Den ble skrevet på 14 dager, og var på 226 sider. Så det var en del småfeil vi ikke klarte å fange opp i korrekturlesinga. Nå har vi et ordentlig utgangspunkt og bedre tid. Vi skal lansere guiden i april, så vi har tre måneder på oss, sier han.

– Konseptet er å se på byen med et skråblikk, med humor og en morsom penn. Begge som skriver boka er forfattere, og har et veldig godt språk og morsomt språk. Det tror jeg er en del av suksessfaktoren. Det er en selvstendig guiden med mye underfundigheter og humor i seg, og ble trukket fram av Monocle som er et «high-class» reisemagasin, som en av de tre beste byguidene i verden, sier Mogård-Larsen.

LES OGSÅ: Gir ut bok – forteller om sterkt møte med fødende chinchilla

– Hva er en «arktisk hovedstad»?

Både den forrige guiden, og den nye utgaven skrives av skribentene og forfatterne Sondre Sommerfelt og briten Wyndham Wallace.

– Vi kommer utenfra, så da gjelder det å snakke masse med folk som er i byen og ha dialog med mennesker. Forrige gang skrev vi at Tromsø er den kuleste nordiske byen, kanskje med unntak av Reykjavik, og det står jeg ennå innenfor, sier Sommerfeldt.

Han er også forundret over et av kommunens omdømmeprosjekt.

– Jeg ser at Tromsø kaller seg «Arktisk hovedstad», så vi skal prøve å finne ut hva som ligger i det. Hva gjør en by til arktisk hovedstad, og er det noen konkurrerende byer som også hevder de er arktisk hovedstad? Jeg aner ikke, men planlegger å finne ut av det.

LES OGSÅ: Julehandelen i sentrum: Lokale bøker selger fremdeles best (for abonnenter)

Det er visst heller ikke mangel på særtrekk ved byen.

– Folk går rundt med enorme ski de har med seg mens de klatrer opp fjell, og kjører på svære sykler med pigger midt på vinteren. Det ser ut som om alle i Tromsø skal til Nordpolen hele tiden. Vi skal se nærmere på disse tingene, sier Sommerfelt og legger til:

– Det blir litt «light» antropologi. I tillegg så har Tromsø et bra musikk og kunstmiljø vi selvfølgelig også skal ha med i guiden.

Samme opplag

Det er Mogård-Larsens selskap Raketten AS skal gi ut boka. Det er samme selskap som står bak renoveringa og driften av Rakettkiosken og festivalen Rakettnatt. Den nye guiden skal i første omgang printes i 3.000 eksemplarer.

Mogård-Larsen avviser at de tjener penger på guiden.

– Nei, det er ikke et sånt prosjekt, det er et overskuddsprosjektet for oss som driver med det.

Mogård-Larsen har budsjettert med 444.000 kroner for hele prosjektet. Formannskapet i kommunen skal tirsdag behandle en søknad om støtte, hvor administrasjonen har innstilt på å tildele 100.000 kroner for produksjon av guiden.

– Det hadde vært fantastisk om vi får den støtten, sier han.

Samarbeid

Samarbeidet med Visit Tromsø gjør at guiden kan nå ut til flere, håper Mogård-Larsen.

– Det handler særlig om distribusjon, og de deltar mer aktivt i prosessen, med innspill til aktører. Samtidig har de en spisskompetanse på reiseliv som er veldig nyttig.