De siste fem-seks årene har vi hatt en turistboom i Tromsø, ikke minst vinterstid.

Turister fra hele verden strømmer til byen for å se nordlyset, hvaler, snø og kulde.

Og mens de er her vil de spise godt, sier Trude Borch, programkoordinator for seminaret "Culinary tourism" – et sideprogram til Arctic Frontiers.

– Selv om mat ikke er hovedgrunnen til at turistene kommer hit, er maten en svært viktig del av totalopplevelsen, sier hun.

Viktig med kvalitet

Derfor er det viktig at den lokale reiselivsnæringen kan levere god og lokal mat.

– Det er en global trend. De som kommer er vante til å reise, de er vante til å spise ute – og de forstår hva som er god kvalitet, sier Aart Niemans, direktør på Radisson Blu.

Vil nå alle

Seminaret går av stabelen på hans hotell fredag 26. januar. Målgruppa er alle som til daglig jobber med turister.

– Vi håper at både mat- og drikkeprodusenter, restauranter og spisesteder – men også operatører, kommer. På seminaret vil vi gi innspill på hva som kan gjøres – og hva som trengs, sier Trude Borch.

Målet med seminaret er også å få folk i reiselivsnæringen til å snakke sammen og samarbeide

Ifølge henne så er det ikke nok at Tromsø har fem-seks gode restauranter som kan servere lokale råvarer og kreativ lokal mat.

Vil ha god mat i alle ledd

– Det er ikke alle som har tid eller lyst til å spise en femretters middag. De vil kanskje heller bruke pengene på opplevelser, men de stiller likevel krav til god mat, sier Borch.

En god fiskesuppe eller en fiskekake mens de er på nordlyssafari eller en kjapp matbit mens de er ute i båt eller på sledetur, scorer like høyt som "fine dining".

– Vi har invitert forelesere fra Grønnland, Island, Finland og Sverige for å fortelle om erfaringene de har. De er kommet lenger enn oss i Nord-Norge på dette området, sier Borch.

Vil ha samarbeid

Rune Harper, kjøkkensjef på Radisson Blu, sier det nordnorske reiselivet er litt bakpå når det kommer til "kulinarisk turisme".

– Det tar tid å få etablert et slikt samarbeid, selv om vi har jobbet en del med det tidligere, sier han – og viser blant annet til samarbeidsprosjektet "Arktisk Meny".

Felles prosjekt

Å få inn alle aktører i reiselivet – operatører, leverandører av opplevelser, souvernirbutikker og spisesteder – vil gi en bedre helhet.

– Vi vil at de skal snakke og jobbe i lag, sier Trude Borch.

Det er reiselivsklyngen"Lønnsomme vinteropplevelser" som står som vertskap for seminaret – som for øvrig er et samarbeid mellom blant andre fylket, Innovasjon Norge, Sjømatrådet, Råfisklaget og instituttet Nibio.

Skaper lønnsomhet

Agnete Ryeng er prosjektleder for "Lønnsomme vinteropplevelser".

Hun sier at god kvalitet og "food with a story" er med på å gjøre reiselivet mer lønnsomt.

– De som kommer er villige til å betale for maten – spesielt om de føler at de samtidig får en fortelling om hvor maten kommer fra og matens historie, sier hun.