Brødrene Borch Gårdsdrift er en av få næringsaktører igjen i Jøvik i 2018. De har rundt 300 sauer og 7.500 høns, og etter røddagene i forbindelse med nyttår, er lageret fylt med over 80.000 egg som skulle vært hentet mandag.

Det har ikke latt seg gjøre da veien har vært stengt siden tidlig mandag morgen på grunn av skredfare og vil være stengt til tidligst klokka 10.00 onsdag.

– Eggene ble sist hentet fredag før nyttår, og hentes som regel en gang i uka. De skulle vært hentet i går, men da var veien stengt. Utfordringen ligger med tanke på merking av holdbarhetsdato. Veien må være stengt i rundt en uke til før vi må destruere eggene, men det byr uansett på utfordringer når det kommer til datomerkingen av eggene i butikken og salg av dem. Det blir kort holdbarhetsdato stemplet på, og selv om eggene holder over den datoen, er de mye vanskeligere å selge når det er kort holdbarhetstid. Når det produseres over 7.000 egg om dagen her, blir det også et problem med lagringsplass for vår del, sier Endre Borch.

Mangler mat

Et større og mer presserende problem for bøndene i Jøvik, er mangelen på kraftfor til hønsene. Det ble bestilt i forrige uke og skulle leveres mandag, men siden veien ennå er stengt, begynner det å bli tomt.

– Det begynner å haste, vi har kanskje mat nok til torsdagen før det blir krise. Om veien ikke åpner igjen i morgen, må vi vurdere å ta noen telefoner. Vi har alltid klart å berge oss på et vis tidligere, men det er veldig belastende for oss at dette skjer flere ganger hver eneste vinter, sier Borch, og legger til:

– Vi prøver alltid å være frempå siden vi vet at veien kan bli stengt, men med faste hente- og leveringsdatoer er man noen ganger uheldig.

Ingen tro på midler til skredsikring

Borch, i likhet med flere fastboende i Jøvik, har liten tro på at staten vil betale for å skredsikre Holmbuktura, hvis kostnad tidligere har vært estimert til rundt 300 millioner kroner. Løsningen vil være realiseringen av Ullsfjordforbindelsen.

– Vi er for få innbyggere her til at jeg tror dette veistrekket vil bli prioritert. Det har ligget høyt på listen i mange år uten at det har skjedd noe, så det er ingenting som tyder på noen annen løsning enn at Ullsfjordforbindelsen vil være realistisk som løsning, sier Borch.