Ideen er det kjøkkensjefen på The Edge–Tommy Olsen–som står bak.

I flere år har han vært på grensen til oppgitt over at nordnorsk mat og nordnorske råvarer ikke har en naturlig plass på restaurantbordene i og rundt Tromsø.

Det til tross for stor interesse og etterspørsel fra både sultne og–ikke minst–pengesterke turister.

Manglende kunnskap

– Det er nesten ingen kokker som kjenner til hvordan man lager nordnorsk tradisjonsmat eller hvordan man bruker lokale kvalitetsråvarer, sier Olsen.

Han bestemte seg for å gjøre noe med det. Under en ferietur i Lofoten fødtes ideen om å lage en "profil-lunsj" der man både hentet fram lokale råvarer og mattradisjoner som man kunne servere til gjestene på hotellet. Maten skulle være av ypperste klasse–og hver rett skulle presenteres godt med opprinnelse, produsent–og en bakgrunnshistorie.

VERDENS BESTE NORDNORSKE: Kvæfjordkaka er en av de faste innslagene i den nye nordnorske lunsjsatsingen til The Edge. Hver matrett har fått en info-plakat som forteller historien bak retten. Foto: Ronald Johansen / iTromsø

Populært blant kokkene

– Vi har flere kokker og lærlinger på kjøkkenet som virkelig tok tenning, og som synes det er kjempeartig å jobbe med nordnorske råvarer, forteller han.

En av dem er Andrea Kræmer. Hun sier at hun kjente til en del av de lokale delikatessene, men at hun nå har lært å kjenne langt flere.

– Jeg har jobbet en del med Halvors fisk tidligere, men det er spennende og artig å jobbe med andre råvarer også, sier hun.

Før han satte sving på egne kokker og lærlinger var Olsen i kontakt med en rekke bedrifter i Tromsø som han ønsket med på laget.

Produsentene stiller opp

– Vi har jo en rekke fremragende matvareprodusenter i Tromsø som jeg kontaktet–og de var med én gang med på lasset, forteller han.

De fem som er med i første runde er Halvors tradisjonsfisk, Karls fisk og skalldyr, kjøttprodusentene Mydland og Solberg Pettersen, samt bakeriet Steike Godt.

– Ikke nok med at de har gode produkter, de sitter inne med en masse kunnskap om lokale råvarer som jeg ikke har–og som de gjerne deler, sier Olsen.

Fra de lokale produsentene er det bare godord å høre.

– Det er utrolig bra at Tommy tar tak i dette. Han tar ansvar for å vise og løfte fram nordnorsk mat og nordnorske råvarer, sier Liv Margrethe Hansen, markedssjef på Halvors tradisjonsfisk.

Viktig bidrag til økonomien

– Når en så stor aktør som The Edge velger å fokusere på lokale råvarer bidrar de også til å skape økonomiske ringvirkninger i Tromsø, sier Tore Lorentzen, salgssjef på Mydland.

Resultatet av samarbeidet er en serie på tre "versjoner" av nordnorske matretter som vil bli servert til gjestene på The Edge avhengig av sesong og tilgang.

Det er tradisjonsretter som eksempelvis seibiff med løk, finnbiff, boknafisk, gravlaks, pølser og skinker–og brød og andre bakverker. Det er også "nye" retter der man har brukt lokale råvarer for å utvikle nye produkter–italiainspirert skinke, klippfisksalat, desserter og lignende.

Tommy Olsen åpner for å "spre det glade budskap" også til andre.

Inviterer andre til være med

– Om de andre store hotellene vil være med på et felles løft for lokal mat må de gjerne være det, sier han.

Pål Einar Eilertsen i Steike Godt sier at det burde være et felles ansvar for restaurant- og reiselivsbransjen å kunne gi et slikt tilbud.

– All kunnskap tilsier at det å kunne spise god lokal mat er med på å bidra til gode reiseopplevelser, og det har mye å si for hvor man reiser.

– Derfor burde man benytte sjansen nå som byen svømmer over av turister, sier han.