Edith Nyvoll er svaksynt og rullestolbruker, avhengig av Nordøya hjemmetjeneste til det meste. I juli 2017 skulle hun på avlastning i ti dager på Sjursnes bo- og servicesenter.

– Hjemmetjenesten var her og hjalp meg med å pakke. De sa at taxien var på vei og at alt var ordna, sier Nyvoll.

Taxien kjørte henne de cirka 65 kilometerne fra Nyvolls hjem nord for sentrum og til Sjursnes bo- og servicesenter i Ullsfjorden. Da hun ble levert opplyser hun å ha fått beskjed om at hun skulle betale selv, ved bruk av TT-kortet sitt.

– TT-kortet mitt ble tømt og så måtte jeg betale resten kontant rett av egen lommebok, sier Nyvoll, som ikke husker det nøyaktige beløpet.

– Jeg ønsker pengene tilbake og har klaget til hjemmetjenesten, men de sier at jeg bare kan glemme det.

1.700 kroner

Da Nyvoll skulle hjem igjen fra Sjursnes etter oppholdet, rekvirerte de taxi derfra gjennom Pasientreiser. Turen kom på 1.773 kroner, hvorav Nyvoll måtte betale en egenandel på 177 kr.

– At jeg fikk turen gratis hjem igjen gjør det klart at jeg heller ikke skulle betale turen ut dit, mener Nyvoll.

Nyvoll har klaget til avdelingslederen i Nordøya hjemmetjeneste, Siri Andersen, og fått et svarbrev. Der står det at Andersen og Nyvoll har snakka sammen på telefon før taxien ble bestilt og at de var enige om at Nyvoll skulle dekke reisen selv.

– Hvem ønsker å betale for en så lang reise selv? Hjemmetjenesten skal hjelpe meg, men de gjør det motsatte, sier Nyvoll.

FÅR IKKE HJELP: – Jeg har klaget til hjemmetjenesten, men de har ikke tid til å snakke med meg, sier Edith Nyvoll. Foto: FRANK LANDE

Visste ikke

Siri Andersen bekrefter at hun fortalte Nyvoll på telefon at hjemmetjenesten ikke dekker slike reiser, og at det er vanlig at man selv betaler transporten.

– Vi ble enige om at Nyvoll skulle dekke turen selv, sier Andersen.

– Nyvoll sier at hun forsto det slik at reisen ble dekka. Har hun misforstått deg, da?

– Jeg oppfatta det slik at hun ga meg klarsignal til at hun kunne bruke TT-kortet. Ellers kan jeg bare si hva jeg har sagt og gjort. Det er vanskelig for meg å tolke henne, svarer hun.

Andersen innrømmer likevel at hun ikke var klar over at hun kunne bruke Pasientreiser til slike turer, før hun så at Sjursnes bo- og servicesenter gjorde det da Nyvoll skulle hjem igjen.

– Hvis jeg visste at Pasientreiser var en mulighet så ville jeg ha kontakta dem.

– Fikk hun mangelfull informasjon av deg før turen?

– Jeg vil ikke si dét, men jeg visste ikke at det var mulig på det tidspunktet. Det er ikke vanlig at vi har folk som drar på korttidsopphold så langt unna. De fleste drar til steder her i byen og da ordner de transport selv og betaler med TT-kortet eller på egen hånd, svarer Andersen.